Senast uppdaterad 2016-06-13 16:09.

Företagare gillar smileymärkningen

En undersökning visar att restauranger och livsmedelsföretagare i Malmö till största del är nöjda med att det finns ett system som Smiley. Det ser märkningen som ett "kvitto" på att de har utmärkt livsmedelshygien.

Sofia Axelsson gjorde ett studentarbete där hon tillsammans med miljöförvaltningen frågade 1 000 livsmedelsföretag i Malmö om vad de tycker om Smiley.

247 företag och verksamhetet svarade på enkäten, vilket är en svarsfrekvens på 25 procent. Av alla som svarade var största delen (39 procent) restauranger, 14 procent förskolekök och resterande del skolkök, caféer, butiker, pizzerier, äldreboenden och sushirestauranger.

Av de restauranger och matställen som svarade på enkäten, har 51 procent en Smiley just nu. 14 procent har haft Smiley-märket tidigare och 34 procent har aldrig haft en Smiley-utmärkelse.

60 procent av matställena tycker att de har nytta av Smiley-märkningen. Den visar att man arbetar för god kvalitet till konsumenter och att gäster kan känna sig trygga att veta att stället har en Smiley.

60 procent av restaurangerna och matställena vill ha Smiley-systemet som det är. 20 procent skulle vilja se en gradering (det vill säga även sura Smiley-märkningar, som systemet är i Danmark). 68 procent tycker att Smileys borde finnas i hela Sverige. Det vill säga obligatoriskt för alla kommuner.