Senast uppdaterad 2017-08-01 08:00.

Här får barnens lek utveckla förskolan

Yousef låter en ficklampa ta all uppmärksamhet en stund och fascineras av ljuseffekten på väggarna. Foto: Peter Kroon

Mjuk, sandliknande lera rinner sakta mellan fingrarna på några barn från Hyllievångs förskola. I rummet bredvid sitter delar av förskoleförvaltningens personal och arbetar. Mitt i den stora kontorslokalen i Limhamn ligger ett eldorado för barn, med färg, penslar, vatten och instrument, uppbyggt för att inspirera till nya pedagogiska miljöer i förskolan.

Man skulle kunna tro att ljudnivån ska fördubblas och kaos utbryta, när ett knappt tiotal barn från Hyllevångs förskola stiger in på Krossverksgatan i Limhamn. Här har det pedagogiska utvecklingsteamet byggt upp en drömvärld för sina små uppdragsgivare. Fram till i höstas var det ljusa rummet en klassisk mötesplats med bord och stolar, en plats som nu viks åt barnen.

– Vi ville skapa en kreativ och inspirerande miljö för både barn och pedagoger. En miljö där allt är tillgängligt för barnen och pedagogerna får möjlighet till fortbildning och lärande, förklarar Jessica Borjo, teamledare för det pedagogiska utvecklingsteamet i utbildningsområde Väster.

Inspiration och lust för stunden får råda

Barnen som är på besök just den här dagen ser med stora ögon på alla nya möjligheter som ligger för deras små fötter. Var ska man börja egentligen? Lugnt och stilla sprider de sig i den stora lokalen där det finns möjlighet att måla, leka med vatten och bygga torn med papplådor. Flera av dem samlas kring den mjuka, formbara sand som både går att bygga med men som efter en stund antar nya former och rinner behagligt mellan fingrarna. Inspiration och lust för stunden får råda helt enkelt.

– Tanken med att låta barn och personal komma hit är att inspirera till nya miljöer i förskolan, utan att det nödvändigtvis måste kosta mycket pengar. Vi har byggt miljöerna utifrån barnens perspektiv och tänker på tillgängligheten: Det ska vara möjligt att måla när man har lust, utan att behöva titta upp på lockande färgburkar på en hög hylla. Det fungerar bättre än man kan tro, säger Jessica Borjo.

– Det är de små idéerna som kan göra stor skillnad. Som att lägga en gammal bokhylla ner och plötsligt har du ett bord att fylla med fynd från naturen. Eller skapa en bygghörna som den här, där vi har tagit till vara på gamla kartonger för lärplattor, förklarar Jessica Borjo.

Den pedagogiska miljön på Krossverksgatan har också plats för modern, digital teknik. Som den lilla vrån där små dinosaurier kan gå på äventyr bland kottar, kvistar och blad och en filmkamera projicerar allt som händer på väggen bakom.

Nya idéer med sig tillbaka

Förste förskollärare Livija Grebovic från Hyllievångs förskola har varit på Krossverksgatan med flera av förskolans grupper och med sig hem tar hon och kollegorna nya idéer varje gång.

– Det är helt fantastiskt att se hur barnen närmar sig miljöerna och möjligheterna här, de blir verkligen inspirerade och idéerna sprudlar fram. Vi försöker ta med oss inspiration hem och tänker mer på att köpa stimulerande material istället för leksaker. Och att våga blanda material och sluta tänka byggrum och dockvrå, det går alldeles utmärkt att blanda, säger Livija Grebovic.

Detta är en artikel publicerad i tidningen Vårt Malmö.

Barn och pedagoger från Hyllievångs förskola är på besök. Foto: Peter Kroon