Senast uppdaterad 2016-11-22 11:03.

Chatten satsar för att nå ännu fler

Chatten är en enkel väg in för ungdomar och föräldrar som behöver råd och stöd i frågor som rör sociala insatser. Nu ökar chatten sina öppettider för att kunna ge stöd åt ännu fler.

Chatten bemannas av alla verksamheter på Plattform Malmö enligt ett roterande schema. Sedan ett tag tillbaka har chatten fått utökade öppettider för att fler ska få möjlighet att komma i kontakt med socialtjänsten på ett enkelt sätt. Chattens nya öppettider är måndag-torsdag 08.30-15.00.

– Vi tycker att det är viktigt att erbjuda en nätbaserad tjänst eftersom det i vissa fall kan vara ett enklare sätt för personer som vill komma i kontakt med oss. Det kan vara lättare att ställa en fråga via chatten än att ta den ansikte mot ansikte, säger sektionschef Tove Hansson.

Tar tillfället i akt

Tove och hennes medarbetare vill att chatten ska vara en naturlig väg in för ungdomar då de behöver stöd från socialtjänsten. För att sprida information om tjänsten så tar medarbetarna på Plattform Malmö alla tillfällen i akt att prata om chatten när de är ute och träffar ungdomar i olika sammanhang.

– Efter skolturnén ”Kärleken är fri” där vi deltog märkte vi en uppgång av antalet chattar och samma sak när Socialsekreterare hos polisen var ute och besökte Pauliskolan nyligen. Inflödet ökar också mycket när vi marknadsför chatten via annonsering i tidningar eller i sociala medier, något vi gör kontinuerligt, säger socialsekreterare Kajsa Lundberg. Bland yrkesverksamma finns ett stort intresse för chatten. Tove Hansson berättar att sedan hon började som sektionschef på Plattform Malmö för ett halvår sedan är det flera kommuner som hört av sig och är intresserade av att själva starta chattverksamheter.

En enorm resurs

”Chatta med en socialarbetare” är den första kommunala chatten i landet. Förutom att få ett stödsamtal direkt via chatten kan medarbetarna även hjälpa till att slussa personen vidare beroende på stödbehovet.

– Det är viktigt att komma ihåg att det är en livechatt vi erbjuder. Det är en riktig person som sitter på andra sidan, en utbildad socionom som är där för att hjälpa dig, säger socialsekreterare Jesper Abelin.Förhoppningen är att chatten i framtiden ska användas i ännu större utsträckning av både ungdomar, föräldrar och yrkesverksamma:– Jag tror generellt att socialtjänsten behöver flytta fram sin position när det handlar om att använda nätet som ett redskap i arbetet. Det är rätt så fantastiskt att vi har möjlighet att erbjuda detta och då vill vi ju självklart att så många som möjligt vet att vi finns, säger Tove Hansson.