Lek och skapa med kod

Barnhänder som leker med teknik. Foto: Lisa George, Ultra-lab

Foto: Lisa George, Ultra-lab

Många jämför förmågan att kunna programmera med den att kunna läsa och skriva. Att lära sig enklare programmering kan stimulera barns kreativitet, förmåga till problemlösning och känsla av egenmakt. Ett verktyg för barn att ge uttryck för sina idéer och att bli medskapare i en värld som till stor del är digital.

Här har vi sammanställt några tips för dig som vill komma igång med enklare programmering tillsammans med barn i åldrarna 4-13 år.

  1. Robot för de minsta. Försök få roboten att gå dit du vill genom att programmera sekvenser med knapparna på ovansidan. En charmerande introduktion till datalogiskt tänkande och problemlösning. En Bee-bot finns att låna hem på Stadsbibliotekets barnavdelning.

    Ålder 4+ | Robot

    En gul liten robot med svarta ränder
  2. av Linda Liukas

    I Hej Ruby vill författaren, programmeraren och illustratören Linda Liukas lära barn att förstå vår digitala värld. Boken är en introduktion till datalogiskt tänkande och digitala begrepp. Boken innehåller en saga och en övningsdel där barn får öva problemlösning med hjälp av lekfulla pyssel och kluriga utmaningar.

    Ålder 5+ | Läs som Bok

    Bokomslag till Hej Ruby
  3. ScratchJr är ett visuellt programmeringsspråk som möjliggör för barn 5-7 år att skapa egna interaktiva berättelser eller spel, och få karaktärer att röra sig, hoppa, prata eller agera med föremål genom att bygga ihop olika visuella kodblock.

    Scratch finns på iPads på Stadsbibliotekets barnavdelningar, eller att ladda ner gratis på Google play eller Appstore.

    Ålder 5-7 år | Hämta gratis till android | ios

    Logga för scratch jr.
  4. Hour of code är enkla och korta uppdrag gjorda för att introducera barn till programmering med hjälp av karaktärer från till exempel Frost, Minecraft och Star wars. De tar inte mer än en timme att genomföra, är gratis och finns på flera språk. Bakom initiativet ligger den ideella organisationen code.org.

    Ålder 6+ | Gratis webbtjänst

    Logga för hour of code
  5. Coda Game är en app för barn där barn får guidning på svenska. Coda Game lär barn 6-12 år att skapa egna regler i ett spel. Spelet är uppbyggt på visuella kodningsblock som gör det lätt att lära sig, oavsett språk eller tidigare erfarenhet av kodning.

    Coda Game finns på iPads på Stadsbibliotekets barnavdelningar, eller att ladda ner på Google play eller Appstore.

    Ålder 6-12 år | 49 kr (premium) till android | ios

    Logga för coda game
  6. Scratch är ett visuellt programmeringsspråk för barn från ca 8 år. Med Scratch kan du skapa egna animationer, spel eller interaktiva berättelser och dela med dig med andra. Du kan även utgå ifrån projekt som andra har gjort och bygga vidare. Scratch finns på svenska och flera andra språk.

    Ålder 8+ | Gratis webbtjänst

    En glad tecknad katt

Hjälp på vägen och boktips

Kodboken

Kodboken är en gratis tjänst på webben för dig som vill komma igång med programmering. Här hittar du tips och inspiration för att skapa berättelser, spel och program med Scratch.

Kodstuga på Stadsbiblioteket i Malmö

Kodcentrums kodstugor introducerar barn i åldern 9-13 år till programmering under en termin. Barnen lär sig att skapa berättelser, spel och program med hjälp av Scratch. Kodstugan i Malmö hålls på Lärcentrum i Stadsbiblioteket. Vårens kurs är tyvärr fullbokad, men allt kursmaterial finns att tillgå på Kodboken.se om du vill prova på egen hand.

Barnhack! – kom igång med programmering

“Med vuxnas hjälp kan de unga bli aktiva producenter istället för att vara passiva konsumenter.” Internetstiftelsen har sammanställt en skrift  med syftet att vuxna och barn ska kunna laborera tillsammans eller genomföra egna programmeringskurser.

Coder dojo

CoderDojo är en rörelse för att lära barn och ungdomar programmera. Det är gratis att komma till CoderDojo Malmö och är öppet för alla mellan 7 och 17 år. Du kan få lära dig att programmera, göra appar, spel och hemsidor.

Hjälp ditt barn med programmering

av Carol Vorderman
Den här boken förklarar grunderna i programmering för barn och hjälper dem att komma igång. Här får nybörjaren steg för steg-genomgångar i grundläggande kodning och mer avancerade projekt, som att bygga spel.