FAQ - vanliga frågor

Vanliga frågor och svar till oss på föreningsavdelningen presenteras på den här sidan. FAQ står för Frequently Asked Question.

Saknar du en fråga som du vill ha svar på, skicka synpunkter till forening@malmo.se.

1. Hur bokas kommunens idrottsanläggningar?

Sök lediga tider i Interbook eller kontakta bokningen via tfn 040-34 25 72 (mån-fre 11.00-12.00 och 13.00-14.00) eller maila på booking@malmo.se.  Din förfrågan ska bekräftas av en handläggare innan den är inbokad.

2. Hur kommer jag in i lokalen jag har bokat?

Denna information finns på bokningsbeskedet.

3. Vad kostar det att boka kommunens anläggningar?

Beroende på om du t.ex. bokar en sporthall eller en gymnastiksal så skiljer sig priserna åt. I Prislistan finns alla prisuppgifter kring detta. Prislistan är uppdelad i priser för registrerade föreningar och organisationer, samt övriga kunder. Registrerade föreningar och organisationer (verksamhet riktad mot personer med funktionshinder) har reducerade priser.

4. Hur bokar jag och betalar för kommunens tennisbanor?

Vi bokar endast tennisbanorna på Hästhagens IP. Banorna bokas i första hand genom interbook.malmo.se -  logga in med användarnamn: tennis och lösenord: tennis. Här kan du läsa mer om bokningen av tennisbanorna.

5. Hyr ni ut festlokaler?

Fritidsförvaltningen har inga lokaler att hyra ut för fester. Andra förvaltningar i Malmö har dock lokaler som kan vara lämpliga. Kontakta medborgarkontoren i ditt stadsområde.

6. Hur får jag en inloggning till Interbook?

Kontakta Bokningen för en inloggning till Interbook, skicka e-post till booking@malmo.se.

7. Vad gör vi om det snöar, regnar eller finns risk för storm?

Alla frågor och svar om väder och våra rutiner kring vädervarningar hittar ni här.

8. Jag skulle vilja gå med i en förening och vill veta vilka föreningar som finns i Malmö. Var hittar jag denna information?

I Föreningsregistret bläddrar du bland alla möjliga idrotts- och fritidsföreningar, skriver in egna sökord eller letar under aktiviteter såsom friluftsliv, budosport, dans, fotboll eller cirkusskola. Du kan även avgränsa din sökning inom ett geografiskt område och se vad som finns nära dig. I registret hittar du också de uppgifter du behöver för att kontakta den förening du är intresserad av.

9. Vilka föreningar finns i området där jag bor?

Genom att söka i Föreningsregistret kan du hitta föreningar i ditt närområde. Du kan söka efter aktiviteter, geografiskt område samt kategori och därigenom få kontaktuppgifter till respektive förening.

10. Hur får jag inloggningsuppgifter till ApN?

Endast föreningar kan få inloggningsuppgifter till ApN. Först måste föreningen utse 1-3 föreningsadministratörer som kan ändra föreningens kontaktuppgifter och söka bidrag. De måste fylla i en fullmakt och mejla till forening@malmo.se. Det går också bra att posta den till: FÖRENINGSAVDELNINGEN, Fritidsförvaltningen, 2015 80 Malmö. Tänk på att ni måste skicka in en fullmakt per föreningsadministratör.

Alla föreningar som är registrerade hos fritidsförvaltningen måste ha inloggningsuppgifter till ApN. Systemet används förutom att närvarorapportera också för att söka samtliga bidrag och lämna in förenings- och organisationsrapport.

11. Var hittar jag manualer?

Manualer finns här

12. Varför måste vi skriva under en fullmakt?

Fullmakten behövs för att föreningsavdelningen ska kunna försäkra sig om att ni har företroende för att administratörerna behandlar era uppgifter på ett tryggt sätt.

Det krävs en fullmakt per föreningsadministratör. Inloggningsuppgifter och fullmakt är personliga och kan inte överlåtas åt någon annan, byter ni administratör skickar ni en ny fullmakt.

13. Vi är en nybildad förening och vill registrera oss hos fritidsförvaltningen. Hur går vi tillväga och vilka krav ställs?

Ni kan läsa all information om registreringsprocessen här.

14. Var finns ansökningsformulär?

Ni hittar all information och formulär under Registrera förening hos fritidsförvaltningen. Övriga blanketter och handlingar som berör föreningslivet hittar ni under Formulär & tjänster.

Tänk på att pappersblanketter till bidragsansökan snart inte kommer användas längre, utan alla ansökningar om bidrag och ske via ApN eller hemsidan. Läs mer om detta här.

15. Vilka bidrag kan vi söka?

För att kunna söka bidrag från fritidsförvaltningen måste er förening vara registrerad hos oss. Vilka bidrag ni kan söka baseras på vilken nivå föreningen är registrerad på, medlemmar samt aktiviteter. Ni kan läsa mer om detta under Stöd & bidrag.

16. När får vi reda på om vår förening blivit registrerad?

Först när samtliga, kompletta handlingar är inkomna och blivit godkända besöks föreningsverksamheten av personal från fritidsförvaltningen utifrån inkommet, aktuellt aktivitetsschema. Därefter tas beslut om registrering av föreningen och ni får besked via brev eller e-post. Beslutsdatumet är fr.o.m det datum då alla handlingar inkom komplett, under förutsättning att alla krav uppfylls. Ni är efter det en bidragsberättigad förening.

17. Vad menar ni med att medlemsförteckningen kan uppvisas vid möte eller granskning?

Medlemsförteckningen kan skickas in mer er ansökan, men ni kan också visa upp den för en representant från föreningsavdelningen vid ett eventuellt möte eller när föreningsavdelningen besöker föreningen för en granskning. Det är alltså inte nödvändigt att skicka in den, det viktiga är att personal från föreningsavdelningen får se den vid tillfälle.

18. Vilka olika registreringsnivåer finns och vad krävs det för att vår förening ska kunna höja registreringsnivå?

Det finns tre olika nivåer hos fritidsförvaltningen - nivå 1 som ni automatiskt blir registrerade på om er ansökan för registrering hos fritidsförvaltningen blir godkänd, nivå 2, nivå 3 - barn och ungdom, nivå 3 - verksamhet för äldre, samt möjligheten för föreningar att registrera sig som organisation.

Kraven för de olika nivåerna kan ni läsa om här.