Oomph

Kvinnorna som satte färg på Sverige
4 juni–4 september

Oomph är en utställning om kvinnorna som gjorde revolution i köken, i linneskåpen, i vardagsrummen och i tekoindustrin. Med glas, textil, keramik och radikala idéer om framtidens boende satte de Sverige på den internationella designkartan under mitten av 1900-talet.

Svartvit bild på kvinna i mönstrad klänning av Katja of Sweden.

Katja of Sweden, "African Line", 1963. Foto: Georg Oddner/Malmö Museer

Sommarens utställning riktar strålkastaren på de kvinnliga formgivarna. Med glas, textil, keramik och möbler görs ett panorama över åren 1944–1964. Under den här perioden slog färgen igenom i formgivningen. Flera kvinnliga formgivare engagerade sig i den alltmer akuta bostadsfrågan och ifrågasatte det traditionellt utformade hemmet. Efter kriget uppstod nya produktionsmöjligheter. Nya vanor krävde nya former och material. Men fortfarande var många dörrar stängda för kvinnliga formgivare.

Vi besöker några platser som berättar om efterkrigstidens mest brännande frågor inom design och form – boutställningen Vi bo i Friluftsstaden i Malmö 1944, H55 i Helsingborg och Triennalen i Milano där flera svenska kvinnliga formgivare får sitt stora internationella genombrott på 1950-talet.

Utställningen har fått sitt namn av Viola Gråstens tygmönster "Oomph".

Program för Oomph

Temavisningar och samtal >>


Öppna visningar

Onsdagar kl. 14 och söndagar kl. 13.

.

Ryamatta ”Blå karusell” av Viola Gråsten, 1950-tal och ”Glasäpple” av Ingeborg Lundin, 1957. Foto: Matilda Thulin.

Oomph-podden

Lyssna på Oomph-podden med intendent Malin Forssell och konstpedagog Sofia Landström.

Avsnitt 1: Framtidens bostad

Avsnitt 2: Färgexplosion

Avsnitt 3: Nya vanor

Avsnitt 4: Sverige i världen

Karotter och tekanna "Koka blå" av Hertha Bentgson. Figurer av systrarna Lisbet & Gocken Jobs.

Karotter och tekanna "Koka blå" av Hertha Bentgson. Figurer av systrarna Lisbet & Gocken Jobs. Foto: Jenny Ekholm/Malmö Konstmuseum

Medverkande formgivare

Ingrid Atterberg, Hertha Bengtson, Karin Björquist, Monica Bratt, Sigrun Bülow-Hübe, Torun Bülow-Hübe, Ibe Dahlquist, Ingrid Dessau, Estrid Ericson, Ulla Ericson Åström, Maud Fredin Fredholm, Katja Geiger, Viola Gråsten, Ingeborg Hammarskjöld-Reiz, Kerstin Hörlin-Holmquist, Lena Larsson, Lisa Larson, Thea Leonhard, Sylvia Leuchovius, Ingeborg Lundin, Mona Morales-Schildt, Barbro Nilsson, Signe Persson-Melin, Marianne Richter, Sonna Rosén, Astrid Sampe, Mari Simmulson, Anna-Lisa Thomson, Göta Trägårdh och Marianne Westman

Oomph – publikation

I samband med utställningen gör konstmuseet en publikation med nya texter som tillsammans med utställningen kontextualiserar de kvinnliga formgivarnas verksamhet från mitten av 1940-talet till början av 1960-talet. Hur såg deras arbetsvillkor och förutsättningar ut? Och hur förhöll sig formgivarna till tidens progressiva krafter som ville förbättra bostadssituationen och underlätta det arbete som utfördes av kvinnor i hemmet?


Skribenter är bland andra Kerstin Wickman, professor em. i design- och konsthantverkshistoria, Jenny von Platen, designskribent, Julia Björnberg, intendent Malmö Konstmuseum och Anna Johansson, intendent Malmö Konstmuseum. Publikationen är formgiven av VARVVARV och distribueras av Art and Theory. 


Oomph-katalogen finns att läsa i utställningen och att köpa i museibutiken för 180 kronor. Katalogen går även att köpa via Adlibris och Bokus.

I samband med Oomph visas "Den feministiska visionen" från 2016 av Helena Olsson. Verket är en videoinstallation som utspelar sig på en fiktiv plats kallad Jungfrulandet och i ett kollektivhus byggt 1940 för yrkesverksamma, ensamstående kvinnor i Stockholm. 

Verket ställer en rad frågor kring boende-normer och kvinnans situation på 1940-talet och idag. Vilka platser eller miljöer möjliggör kollektiv förändring? 

Senast ändrad: 2017-09-12 12:59