Malmö Turism satsar på flygfria influencerbesök

För tredje året i rad jobbar Malmö Turism med att bjuda hit internationella influencers som ska marknadsföra Malmö i sociala medier. Make it Malmö heter kampanjen, som under 2019 genererade influencerinlägg om Malmö som sågs av 6,2 miljoner människor. Nu vill Malmö Turism rikta fokus mot hållbart resande genom att enbart erbjuda flygfria resor till Malmö 2020.

“We cannot get enough of this city” och “so much energy”, så skrev några av de internationella influencers som besökte Malmö i 2019 som en del av Make it Malmö. Kampanjen går till så att Malmö Turism står för resa och boende samt tips och kontakter, sedan får influencern själv upptäcka staden och visa upp den i sina kanaler. Inläggen har främst synts på Instagram och Youtube. Tidigare år har alla influencers bott på cykelhotellet Ohboy, men i år utvidgas samarbetet till att inkludera fler hotell i olika delar av staden.

Under Make it Malmö 2019 kom ungefär 70% av de influencers som besökte Malmö med flyg. Men 2020 kommer kampanjen inte att inkludera några flygresor alls. Malmö Turism jobbar också med ett litet antal traditionella pressresor vid sidan av Make it Malmö kampanjen. Även här jobbar organisationen med att flytta över fokus på flygfritt resande och kommer inte finansiera några flygresor för journalister.

— Det är inte perfekt, och det här är ingen förändring som kommer ske över en natt. Resebranschen är en bransch som kommer behöva förändra sig väldigt mycket för att bli hållbar. Men man måste börja någonstans, säger Anna Wittgren, som är sektionschef på Malmö Turism. Make it Malmö har fungerat väldigt bra, den har gett massor av synlighet för Malmö för relativt lite pengar om man jämför med traditionell marknadsföring, och vi har haft många spännande profiler här som har gillat staden och vårt lite friare influencerkoncept jättemycket. Nu är det dags att blicka inåt och se vad vi kan göra för att uppnå en positiv förändring.

Med sin flygfria kampanj hoppas Malmö Turism kunna förstärka trenden för hållbart resande, så kallad slow travel, där själva resan blir en viktig del av upplevelsen.

— Vi kommer säkert få säga nej till en del, funderar Anna Wittgren. Men förhoppningsvis når vi ut till en ny kategori av influencers som har med hållbarhetstänket i sitt personliga varumärke och kan tänka sig att åka tåg, färja eller miljövänlig buss.

Samarbete med alternativa transportformer

För att kunna erbjuda flygfria resor till Malmö har Malmö Turism inlett samarbeten med Flixbus, samt med färjeoperatörerna Stena Line, TT-Line, Finnlines och Unity Line.

Att resa långdistans med buss innebär faktiskt ett klimatsmart val: bussen släpper ut ca en tiondel av den mängd koldioxid per personkilometer som går åt för en flygresa, och är dessutom oftast ett klimatvänligare alternativ utanför Sverige än tåg, som på många håll drivs på diesel eller el från gas- och kolkraftverk. På sträckor där det går att åka färja är detta ett grönt val relativt sett, eftersom färjetrafik skonar miljön från koldioxidutsläpp från de fordon som transporteras.

Influencers på väg till Malmö kommer att resa gratis mot att de dokumenterar resan med hashtaggar som #slowtravel och #makeitmalmö.