$left
$middle

Om Dammfriskolan

Dammfriskolan är en F–9-skola med cirka 780 elever. På Dammfriskolan fokuserar vi på att utveckla undervisningen utifrån forskning och evidens.

Skolans utvecklingsarbete bedrivs i Lärgrupper där pedagogerna diskuterar undervisning och utvecklar sin praktik utifrån Helen Timperley utvecklingsmodell. Där utgår vi från analys av elevernas behov för att gå vidare med lärarnas behov och förändrad undervisning. Arbetet i Lärgrupper organiseras enligt Steven Katz och Lisa Ain Dacks teorier om ”professionsutveckling och kollegialt lärande”

Exempel på lärgruppernas inriktning är:

  • Bedömning i skolan
  • Upplevelsebaserad undervisning
  • Nyanländas lärande
  • Läslust

Sedan hösten 2014 har Dammfriskolan spetsutbildning i matematik för årskurs 7–9. Utbildningen ger eleverna möjlighet att läsa matematik på en avancerad nivå med högre studietakt.

Skolan har också anpassad grundskola och en särskild undervisningsgrupp för elever med autism.

Vi har engagerad och kunnig personal som tycker det är roligt att utvecklas och arbeta tillsammans. Kollegorna är hjälpsamma och stöttande i sitt arbete. Skolans ledning vill att all personal och alla elever ges möjlighet till individuell utveckling som bidrar till att stärka både jaget och laget.

Vill du tillhöra ett starkt gäng och ha roligt på jobbet, där utveckling är en av hörnstenarna, är detta arbetsplatsen för dig.

Denna vision är utarbetad av Dammfriskolans ledningsgrupp och gäller samtliga barn och all personal. Syftet med denna vision är att ge en arbetsinriktning i vårt dagliga arbete. Att vilja är att kunna.

Må bra

Vi arbetar för att skapa en trivsam atmosfär där det är nära till glädje och skratt. I vår arbetsmiljö känner vi oss trygga och har ett tillåtande klimat. Vi vågar pröva nytt, trots att vi inte alltid vet utgången av resultatet. Detta gör att lusten att lära ökar för alla. Alla känner att de har inflytande över vardagen och alla tar sitt ansvar för helheten.

"Vi-känsla"

Alla känner starkt att "laget går före jaget" vilket innebär att man inte alltid behöver vara i centrum utan det är tillåtet för andra att lysa. Vi känner stolthet för vår förskola/skola och arbetar för att bevara de positiva traditioner som finns. Alla arbetar i arbetslag och delar med sig av sina framgångar så att vi ständigt utvecklas. Våra barn är allas barn i förskolan/skolan.

Social kompetens

Vi fostrar barnen till självinsikt och ödmjukhet inför mångfalden i vårt samhälle och tar gärna del av andras uppfattningar. Vårt förhållningssätt präglas av allas lika värde. Vi strävar mot att skapa en dialog där vi anstränger oss att lyssna på vår omgivning. Vi visar ömsesidig respekt och har ett förhållningssätt som gör att vi skapar goda relationer för att få ett bra arbetsklimat. Vi lär empati genom att vara goda förebilder och samtala om känslor i olika situationer.

Kunskap och utveckling

Vi har en miljö där vi uppmuntras att upptäcka och att få vara nyfikna. Vi sätter tydliga mål för att göra arbetet begripligt. Vi tycker det är viktigt att målen uppfattas som möjliga att nå så att barnen uppmuntras till vidare lärande. Vi ser till helheten och arbetar ämnesövergripande för att på så sätt visa att kunskaperna har ett sammanhang. Våra barn ges möjlighet att reflektera över sitt lärande. Vi ger goda förutsättningar för vidare studier.

Framtidstro

Vi har positiva förväntningar på varandra och vi anstränger oss att tänka positivt i nya situationer. I vårt lärande skapar vi möjligheter att få självförtroende och tillit till vår egen förmåga, jag vill, jag kan, jag duger, jag är orädd för världen utanför.

Vi vill att all personal och alla elever på Dammfriskolan blir respekterade, genom att:

  • Alla blir accepterade och uppskattade.
  • Vi använder ett språk där vi visar varandra respekt och vi uttrycker oss inte nedsättande om varandra.
  • Vi använder ett vårdat språk.
  • Hänsyn, artighet och hjälpsamhet är en självklarhet.

Vi vill att alla tar ansvar för skolan, som är vår gemensamma arbetsplats, genom att:

  • Vara rädda om skolans lokaler och material.
  • Att allt skräp kastas i papperskorgar.
  • Vi hjälps åt att bekämpa klotter och förstörelse.
  • Annan mat än skolmat äts enbart i rasthallen. Skolan är nötfri.

Vi vill skapa en lugn och inspirerande klassrumssituation tillsammans, genom att:

  • Lärare och elever infinner sig i rätt tid och med rätt utrustning till varje lektion.
  • Man visar respekt för den som talar.
  • Man stör inte kamraters arbete.
  • Mobiltelefoner lämnas in till läraren under lektionen.
  • Ytterkläder lämnas utanför matsalen.
  • Skolan är en tobaksfri arbetsplats (enl. tobakslagen 1993:581 § 2).

I vardagen:

  • Alla hälsar på varandra under dagen.
  • Alla pedagoger är rastvärdar enligt schema.
  • Alla vuxna markerar ett kränkande eller nedsättande språk.

Konsekvenser om regler inte följs:

Vid olika incidenter tar den berörda pedagogen direktkontakt per telefon med vårdnadshavare. Vid upprepade incidenter som är dokumenterade, kallar mentor eller fritidspedagog vårdnadshavare för ett möte på plats i skolan. Beroende på händelser deltar även skolledning.

  • Om reglerna inte följs kan skolan vidta följande åtgärder enligt Skollagens 5 kap 6 §.
  • Utvisning ur undervisningslokalen.
    Kvarsittning.
  • Utredning, i de fall en elev har vid upprepade tillfällen stört ordningen.
  • Skriftlig varning.
  • Tillfällig omplacering.
  • Tillfällig omplacering vid en annan skolenhet.
  • Avstängning.
  • Rektor eller lärare kan även omhänderta föremål enligt skollagen 5 kap 22 §.

Polisanmälan:

Dammfriskolan följer Grundskoleförvaltningens direktiv avseende polisanmälningar. Grundprincipen är den att det som betraktas som brott utanför skolan ska också betraktas som brott då det sker i skolan. Vid brott begångna av barn/elever under 15 år, särskilt den som är under 12 år, ska skolan vara restriktiv med polisanmälningar. Beslut om polisanmälan fattas av rektor eller biträdande rektor.

Målsäganden informeras om att skolan gör en polisanmälan.

Dammfrirådet är en samverkansgrupp bestående av elever, föräldrar och representanter för skolans personal. Rådet träffas en till två gånger per läsår och diskuterar frågor som rör arbetet inom Dammfriområdets barn- och ungdomsverksamhet.

Den viktigaste föräldrasamverkan ligger emellertid på enskild basis och gruppbasis via mentorn, utvecklingssamtal, föräldramöten och andra sammankomster.

Föräldrar är alltid välkomna att kontakta personalen eftersom vi lägger stor vikt vid samtalet med elev och förälder.

Elevernas verkliga inflytande sker i första hand i den ordinarie undervisningen.

Inför varje stort ämnesområde eller temaarbete diskuterar lärare och elever alltid vilka arbetsformer som ska användas, hur redovisning ska ske och vilken omfattning arbetet ska ha. Eleven har möjlighet att själv välja nivå på sitt arbete.

Elevråd

Elevråd utses varje läsår och består av elevrepresentanter. Rådet fyller en viktig allmän skoldemokratisk funktion, vars viktigaste uppgift är att diskutera övergripande skolfrågor.

I år 8 och 9 informeras samtliga elever om valet till gymnasieskolan och i år 9 erbjuds alla elever enskild studie- och yrkesvägledning. Skolan bjuder även in föräldrar till informationsmöten.

Öppet hus

Alla gymnasieskolor anordnar öppethus-dagar under hösten, då elever och föräldrar är välkomna att ta del av de enskilda gymnasieskolornas programutbud och arbetssätt.

Skolans mediatek är öppet för elever större delen av skoldagen. Här har eleverna möjlighet att läsa eller låna skön- och facklitteratur, läsa tidningar och tidskrifter eller spela schack.

Under terminerna anordnar mediatekets personal olika läsfrämjande aktiviteter för skolans elever, såsom exempelvis lässtafetter, bokprat, författarbesök och läsecirklar.

Dammfriskolan

Dammfriskolan

Mobiltelefon:
0709-34 18 01
Postadress:
205 80 Malmö
Besöksadress:
Dammfrigången 9
sv