Lättläst

Viruset corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Viruset finns i många länder.
Sverige är ett av länderna där människor
blivit sjuka av viruset.

Sidan är uppdaterad senast:

De flesta som får viruset blir inte så sjuka.
Men en del människor blir mycket sjuka
och kan få svårt att andas.
De flesta som blir mycket sjuka är gamla
och har någon annan sjukdom också.

Corona finns fortfarande i Sverige

Corona har funnits i Sverige i över två år.
Det har varit svårt för många.
Det är viktigt att vi kommer ihåg
att sjukdomen finns kvar i Sverige.
Vi måste fortfarande vara försiktiga.

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Nya råd

Nu har smittan ökat igen i
Skåne och i Sverige.

Det är mycket viktigt
att vi följer det
Folkhälsomyndigheten säger.

Det betyder att vi inte alltid
kan göra saker som vi brukar.

Vi kan inte alltid träffas som vanligt.

Restauranger och kaféer

Just får bara åtta personer sitta
vid ett bord på en restaurang eller ett kafé.

Restauranger som har kvällsöppet
måste stänga senast klockan 23.

Buss och tåg

Det är viktigt att du inte
åker buss och tåg om du inte måste.

Du kan i stället cykla eller gå.

Du kan fortfarande åka tåg och buss
om du ska till jobbet, skolan eller till sjukhuset.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar
att du använder munskydd
om det är svårt att hålla avstånd.

Träffa inte för många

På privata fester i hyrda lokaler
får det vara max 20 personer.

Folksamlingar inomhus och utomhus

Nya råd som gäller på handelsplatser,
platser för kultur och fritidsverksamheter
och för offentliga tillställningar
ändras mycket snabbt.

Senaste informationen på
finns på en sida på krisinformation.se

Direkt information för varje verksamhet
och hur många de tar emot
får du genom att besöka verksamhetens hemsida
eller genom att ringa.

Exempel på handelsplatser:
Mataffärer, butiker, torghandel och shoppingcenter.

Exempel på plats för kultur och fritid:
Museum, konsthall, biograf,
simhall och sporthall.

Exempel på offentliga tillställningar:
Evenemang som konserter, festivaler,
publik idrott som fotbollsmatcher och
samling i kyrkan eller annan religiös plats.

Har du rest utomlands?

Folkhälsomyndigheten berättar
vad du behöver göra på
en lättläst sida om resor:

Lättläst om resor på krisinformation.se

Det här kan du göra

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Tänk på detta varje dag:

  • Tvätta händerna ofta och noga
    med tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Rör inte ögon, näsa och mun med dina händer.

Håll avstånd 

När någon hostar eller nyser 
kommer det ut små droppar i luften. 
Viruset finns i dropparna. 
Om du står nära kan du få dropparna på dig 
och bli smittad.  

För att du inte ska bli smittad 
ska du inte stå nära
andra människor. 

Du ska också försöka
att inte träffa så många människor.

Du kan testa dig för corona

Om du tror att du har corona
bör du ta ett test.
Ring till din vårdcentral
och boka en tid för testet.

Stanna hemma om du är sjuk

Stanna hemma från skolan eller jobbet
om du har något av de här symtomen:

  • ont i halsen
  • hosta
  • problem att andas
  • feber.

Även om du bara känner dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Stanna hemma tills du är helt frisk
och två dagar till.

Blir du mer sjuk
och inte kan ta hand om dig själv hemma
ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska.

Det är viktigt att vara försiktig i skolan

Barn på förskolan måste stanna hemma om de har symtom.
Efter sju dygn kan de gå till förskolan om de är friska.
Det går bra att de har hosta eller lätt snuva.
De får inte ha feber.

Små barn upp till 6 års ålder bör inte testas för covid-19.

Barn över 6 års ålder bör testas för covid-19.

På gymnasiet och Komvux ska alla med symtom stanna hemma.
De måste testa sig.
Det är viktigt att inte träffas för många på samma plats.
Det är också viktigt att fortsätta tvätta händerna ofta.

Viktiga telefonnummer

Ring 113 13 om du har frågor om viruset corona.

Ring 1177 om du känner dig sjuk och behöver råd
från en sjuksköterska.

För dig som bor i Malmö

Behöver du hjälp?

Om du tillhör en riskgrupp
och behöver hjälp med att handla mat
kan du få hjälp.

Om du är orolig över corona
och vill prata med någon
finns det telefonnummer du kan ringa.

Många organisationer hjälper till just nu.
På organisationerna arbetar personer
för att hjälpa till att ge stöd.

Malmo.se här listas den hjälpen som finns.

Färdtjänst

På denna sida på malmo.se finns
information om hur många som
kan åka tillsammans i färdtjänsten.

Malmo.se färdtjänst.

Malmö stads information - inte lättläst

Malmö stads samlade
information om coronasituationen:

Malmo.se/corona.