Lättläst

Viruset corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Viruset finns i många länder.
Sverige är ett av länderna där människor
blivit sjuka av viruset.

Sidan är uppdaterad senast:

De flesta som får viruset blir inte så sjuka.
Men en del människor blir mycket sjuka
och kan få svårt att andas.
De flesta som blir mycket sjuka är gamla
och har någon annan sjukdom också.

Corona finns fortfarande i Sverige

Corona har funnits i Sverige i över ett år.
Det har varit svårt för många.
Det är viktigt att vi kommer ihåg
att sjukdomen finns kvar i Sverige.
Vi måste fortfarande vara försiktiga.

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Har du rest utomlands?

Du som har rest utomlands
utanför Norden:
Folkhälsomyndigheten rekommenderar
att du ska testa dig för corona
när du kommit hem till Sverige.

Mer lättläst om resor på krisinformation.se

Nya råd

Från den 29 september kan vi nästan träffas som vanligt igen.
Det gäller framför allt vaccinerade.
Du kan gå på restaurang, café, bio och konserter.
Du behöver inte ha munskydd när du åker tåg och buss.

Men sjukdomen finns kvar i Sverige.
Vi måste fortfarande vara försiktiga.
Genom att vaccinera dig kan du skydda dig själv och andra.

Det här kan du göra

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Tänk på detta varje dag:

  • Tvätta händerna ofta och noga
    med tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Rör inte ögon, näsa och mun med dina händer.

Håll avstånd 

När någon hostar eller nyser 
kommer det ut små droppar i luften. 
Viruset finns i dropparna. 
Om du står nära kan du få dropparna på dig 
och bli smittad.  

För att du inte ska bli smittad 
ska du inte stå nära
andra människor. 

Du kan testa dig för corona

Om du tror att du har corona
bör du ta ett test.
Ring till din vårdcentral
och boka en tid för testet.

Stanna hemma om du är sjuk

Stanna hemma från skolan eller jobbet
om du har något av de här symtomen:

  • ont i halsen
  • hosta
  • problem att andas
  • feber.

Även om du bara känner dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Stanna hemma tills du är helt frisk
och två dagar till.

Blir du mer sjuk
och inte kan ta hand om dig själv hemma
ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska.

Det är viktigt att vara försiktig i skolan

Barn på förskolan måste stanna hemma om de har symtom.
Efter sju dygn kan de gå till förskolan om de är friska.
Det går bra att de har hosta eller lätt snuva.
De får inte ha feber.

Små barn upp till 6 års ålder bör inte testas för covid-19.

Om någon i klassen har covid-19 ska måste alla i klassen testas.
Många elever har inte blivit vaccinerade än.
Det är viktigt med smittspårning och testning i skolan.

På gymnasiet och Komvux ska alla med symtom stanna hemma.
De måste testa sig.
Det är viktigt att inte träffas för många på samma plats.
Det är också viktigt att fortsätta tvätta händerna ofta.

Behöver du hjälp?

Om du tillhör en riskgrupp
och behöver hjälp med att handla mat
kan du få hjälp.

Om du är orolig över corona
och vill prata med någon
finns det telefonnummer du kan ringa.

Många organisationer hjälper till just nu.
På organisationerna arbetar personer
för att hjälpa till att ge stöd.

Klicka här för att se vilken hjälp som finns.

Viktiga telefonnummer

Ring 113 13 om du har frågor om viruset corona.

Ring 1177 om du känner dig sjuk och behöver råd
från en sjuksköterska.