Lättläst

Just nu pratar många om viruset corona.
Viruset corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Viruset finns i många länder.
Sverige är ett av länderna där människor
blivit sjuka av viruset.

Sidan är uppdaterad senast: 2021-05-04 10:05

De flesta som får viruset blir inte så sjuka.
Men en del människor blir mycket sjuka
och kan få svårt att andas.
De flesta som blir mycket sjuka är gamla
och har någon annan sjukdom också.

Corona finns fortfarande i Sverige

Corona har funnits i Sverige i ungefär ett år.
Det har varit svårt för många.
Det är viktigt att vi kommer ihåg
att sjukdomen finns kvar i Sverige.
Vi måste fortfarande vara försiktiga.

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Nya råd i Skåne

Nu har smittan ökat i Skåne.
Det är mycket viktigt
att vi följer det
Folkhälsomyndigheten säger.

Det betyder att vi inte alltid
kan göra saker som vi brukar.

Restauranger och kaféer

Just får man bara vara fyra personer
vid ett bord på en restaurang eller ett kafé.

Men om du är på en restaurang eller ett kafé
som ligger i ett köpcenter eller i en affär
måste du sitta själv vid ett bord.

Träffa inte för många

Du ska helst bara träffa
de personer du bor med,
eller personer
som du träffar varje vecka.

Du bör inte åka till köpcentrum
eller kaféer.

Buss och tåg

Det är viktigt
att du inte åker buss och tåg
om du inte måste.

Du kan istället cykla
eller gå.

Du kan fortfarande åka tåg och buss
om du ska till jobbet, skolan
eller till sjukhuset.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar
att du använder munskydd
om du åker buss eller tåg
klockan 7–9 och klockan 16–18.

Folksamlingar

Just nu får inte fler än åtta personer
samlas samtidigt
på samma plats i Skåne och i Sverige.
Det gäller till exempel marknader, biografer
och idrottsplatser.

Vissa gymnasieskolor är stängda

Vissa gymnasieskolor i Sverige har stängt.
Eleverna ska studera hemma istället.
Gymnasierna stänger för att försöka stoppa viruset.

Introduktionsprogram, yrkesprogram
och särskolegymnasiet
är fortfarande öppna för eleverna.

För dig som är 70 år eller äldre

Du som är 70 år eller äldre
ska nu följa samma råd
som alla andra.

Men det är viktigt
att komma ihåg
att du över 70 år
fortfarande är i en riskgrupp.

Du kan få veta om du har haft corona

Om du vill veta
om du har haft corona
kan du göra ett test.
Ring till din vårdcentral
och boka en tid för testet.

Det här kan du göra

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Tänk på detta varje dag:

  • Tvätta händerna ofta och noga
    med tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Rör inte ögon, näsa och mun med dina händer.

Stanna hemma om du är sjuk

Stanna hemma från skolan eller jobbet
om du har något av de här symtomen:

  • ont i halsen
  • hosta
  • problem att andas
  • feber.

Även om du bara känner dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Stanna hemma tills du är helt frisk
och två dagar till.

Blir du mer sjuk
och inte kan ta hand om dig själv hemma
ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska.

Håll avstånd 

När någon hostar eller nyser 
kommer det ut små droppar i luften. 
Viruset finns i dropparna. 
Om du står nära kan du få dropparna på dig 
och bli smittad.  

För att du inte ska bli smittad 
ska du inte stå nära
andra människor. 

Behöver du hjälp?

Om du tillhör en riskgrupp
och behöver hjälp med att handla mat
kan du få hjälp.

Om du är orolig över corona
och vill prata med någon
finns det telefonnummer du kan ringa.

Många organisationer hjälper till just nu.
På organisationerna arbetar personer
för att hjälpa till att ge stöd.

Klicka här för att se vilken hjälp som finns.

Viktiga telefonnummer

Ring 113 13 om du har frågor om viruset corona.

Ring 1177 om du känner dig sjuk och behöver råd
från en sjuksköterska.