Lättläst

Viruset corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Viruset finns i många länder.
Sverige är ett av länderna där människor
blivit sjuka av viruset.

Sidan är uppdaterad senast:

De flesta som får viruset blir inte så sjuka.
Men en del människor blir mycket sjuka
och kan få svårt att andas.
De flesta som blir mycket sjuka är gamla
och har någon annan sjukdom också.

Corona finns fortfarande i Sverige

Corona har funnits i Sverige i över ett år.
Det har varit svårt för många.
Det är viktigt att vi kommer ihåg
att sjukdomen finns kvar i Sverige.
Vi måste fortfarande vara försiktiga.

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Har du rest utomlands?

Du som har rest utomlands
utanför Norden:
Folkhälsomyndigheten rekommenderar
att du ska testa dig för corona
när du kommit hem till Sverige.

Mer lättläst om resor på krisinformation.se

Nya råd i Skåne

Smittan finns kvar i Skåne.
Det är mycket viktigt
att vi följer det
Folkhälsomyndigheten säger.

Det betyder att vi inte alltid
kan göra saker som vi brukar.

Restauranger och kaféer

Just nu får man vara åtta personer inomhus
vid ett bord på en restaurang eller ett kafé.

På en uteservering får man
sitta hur många man vill.
Då måste det vara med
en meters avstånd.

Du får träffa fler nu

Du kan nu träffa högst
50 personer samtidigt
vid privata tillställningar
som fest eller middag.

Det är bra om du kan
vara utomhus när
du träffar andra personer.

Det är bra att träffas
i en mindre grupp.

Buss och tåg

Det är viktigt
att du inte åker buss och tåg
om du inte måste.

Du kan istället cykla
eller gå.

Du kan fortfarande åka tåg och buss
om du ska till jobbet, skolan
eller till sjukhuset.

Du behöver inte använda
munskydd på
bussar och tåg.

Folksamlingar vid evenemang inomhus

Just nu får högt 50 personer
samlas samtidigt inomhus
vid evenemang där man kan stå.

Om lokalen har ett stort
maxantal besökare får
högst 300 personer
samlas samtidigt.

Det gäller till exempel biografer, konserter, idrottshallar
och kyrkan eller annan religiös plats.

Folksamlingar utomhus

Just nu får 600 personer
samlas samtidigt utomhus
på samma plats i Skåne och i Sverige.
Detta gäller där man kan stå,
exempelvis på torg, idrottsplatser och
konserter.

Om det finns en plats att sitta utomhus
får högst 3 000 personer
samlas samtidigt.

För demonstrationer utomhus
kan högst 1 800 personer
få tillstånd att demonstrera.

Marknader och nöjesparker
får har öppet men det ska vara
smittskyddsäkert
för besökarna.

Lopp och tävlingar

Just nu får högst 900 personer delta
i motionslopp och
idrottstävlingar.

Det här kan du göra

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Tänk på detta varje dag:

  • Tvätta händerna ofta och noga
    med tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Rör inte ögon, näsa och mun med dina händer.

Håll avstånd 

När någon hostar eller nyser 
kommer det ut små droppar i luften. 
Viruset finns i dropparna. 
Om du står nära kan du få dropparna på dig 
och bli smittad.  

För att du inte ska bli smittad 
ska du inte stå nära
andra människor. 

Du kan testa dig för corona

Om du tror att du har corona
bör du ta ett test.
Ring till din vårdcentral
och boka en tid för testet.

Stanna hemma om du är sjuk

Stanna hemma från skolan eller jobbet
om du har något av de här symtomen:

  • ont i halsen
  • hosta
  • problem att andas
  • feber.

Även om du bara känner dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Stanna hemma tills du är helt frisk
och två dagar till.

Blir du mer sjuk
och inte kan ta hand om dig själv hemma
ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska.

Vissa gymnasieskolor är stängda

Vissa gymnasieskolor i Sverige har stängt.
Eleverna ska studera hemma istället.
Gymnasierna stänger för att försöka stoppa viruset.

Introduktionsprogram, yrkesprogram
och särskolegymnasiet
är fortfarande öppna för eleverna.

Behöver du hjälp?

Om du tillhör en riskgrupp
och behöver hjälp med att handla mat
kan du få hjälp.

Om du är orolig över corona
och vill prata med någon
finns det telefonnummer du kan ringa.

Många organisationer hjälper till just nu.
På organisationerna arbetar personer
för att hjälpa till att ge stöd.

Klicka här för att se vilken hjälp som finns.

Viktiga telefonnummer

Ring 113 13 om du har frågor om viruset corona.

Ring 1177 om du känner dig sjuk och behöver råd
från en sjuksköterska.