Lättläst om coronaviruset och sjukdomen covid-19
Just nu pratar många om viruset corona.
Viruset corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.
Viruset finns i många länder.
Sverige är ett av länderna där människor
blivit sjuka av viruset.
Sidan är uppdaterad senast: 2020-12-09 09:14
De flesta som får viruset blir inte så sjuka.
Men en del människor blir mycket sjuka
och kan få svårt att andas.
De flesta som blir mycket sjuka är gamla
och har någon annan sjukdom också.
Corona finns fortfarande i Sverige
Nu har corona funnits i Sverige i flera månader.
Det har varit svårt för många.
Det är viktigt att vi kommer ihåg
att sjukdomen finns kvar i Sverige.
Vi måste fortfarande vara försiktiga.
Nya råd i Skåne
Nu har smittan ökat i Skåne.
Det är mycket viktigt
att vi följer det
Folkhälsomyndigheten säger.
Det betyder att vi inte alltid
kan göra saker som vi brukar.
Folksamlingar
Just nu får inte fler än 8 personer
samlas samtidigt
på samma plats i Skåne och i Sverige.
Det gäller till exempel marknader, biografer
och idrottsplatser.
Träffa inte för många
Du ska helst bara träffa
de personer du bor med,
eller personer
som du träffar varje vecka.
Du borde därför inte åka till köpcentrum
eller kaféer
där det finns många människor.
Buss och tåg
Det är viktigt
att du inte åker buss och tåg
om du inte måste.
Du kan istället cykla
eller gå.
Du kan fortfarande åka tåg och buss
om du ska till jobbet, skolan
eller till sjukhuset.
För dig som är 70 år eller äldre
Du som är 70 år eller äldre
ska nu följa samma råd
som alla andra.
Men det är viktigt
att komma ihåg
att du över 70 år
fortfarande är i en riskgrupp.
Skydda människor som är gamla eller redan sjuka
Gamla människor kan bli mycket sjuka av viruset.
Därför ska du inte besöka äldre personer
som bor på gruppboenden.
Du ska inte heller besöka sjukhus.
Du kan få veta om du har haft corona
Om du vill veta
om du har haft corona
kan du göra ett test.
Ring till din vårdcentral
och boka en tid för testet.
Vissa gymnasieskolor är stängda
Vissa gymnasieskolor i Sverige har stängt.
Eleverna ska studera hemma istället.
Gymnasierna stänger för att försöka stoppa viruset.
Introduktionsprogram, yrkesprogram
och särskolegymnasiet
är fortfarande öppna för eleverna.
Dessa skolor är öppna för att det är svårare
att läsa dessa program hemifrån.
Det här kan du göra
Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.
Tänk på detta varje dag:
- Tvätta händerna ofta och noga
med tvål och vatten. - Hosta och nys i armvecket.
- Rör inte ögon, näsa och mun med dina händer.
Stanna hemma om du är sjuk
Stanna hemma från skolan eller jobbet
om du har något av de här symtomen:
- Ont i halsen
- Hosta
- Problem att andas
- Feber
Även om du bara känner dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Stanna hemma tills du är helt frisk
och två dagar till.
Du ska också låta bli att gå till
platser där det är många människor när du är sjuk.
Blir du mer sjuk
och inte kan ta hand om dig själv hemma
ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska.
Håll avstånd
När någon hostar eller nyser
kommer det ut små droppar i luften.
Viruset finns i dropparna.
Om du står nära kan du få dropparna på dig
och bli smittad.
För att du inte ska bli smittad
är det bra
om du inte står så nära andra människor.
Du ska också försöka
att inte träffa så många människor.
Viktiga telefonnummer
Ring 113 13 om du har frågor om viruset corona.
Ring 1177 om du känner dig sjuk och behöver råd
från en sjuksköterska.