$left
$middle

Lättläst

Viruset corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Viruset finns i många länder.
Sverige är ett av länderna där människor
blivit sjuka av viruset.

Sidan är uppdaterad senast:

De flesta som får viruset blir inte så sjuka.
Men en del människor blir mycket sjuka
och kan få svårt att andas.
De flesta som blir mycket sjuka är gamla
och har någon annan sjukdom också.

Corona finns fortfarande i Sverige

Corona har funnits i Sverige i över två år.
Det har varit svårt för många.
Det är viktigt att vi kommer ihåg
att sjukdomen finns kvar i Sverige.
Vi måste fortfarande vara försiktiga.

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Det här kan du göra

Tänk på detta varje dag:

  • Tvätta händerna ofta och noga
    med tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Rör inte ögon, näsa och mun med dina händer.

Det här kan du göra om du vill vara försiktig

När någon hostar eller nyser
kommer det ut små droppar i luften.
Viruset finns i dropparna.
Om du står nära kan du få dropparna på dig
och bli smittad.

Vill du vara försiktig
kan du stå eller sitta
med lite avstånd till
andra människor.

Du kan också försöka att
inte träffa så många människor.

Stanna hemma om du är sjuk

Stanna hemma från skolan eller jobbet
om du har något av de här symtomen:

  • ont i halsen
  • hosta
  • problem att andas
  • feber.

Stanna hemma tills du är helt frisk
och inte har symptom.

Blir du mer sjuk
och inte kan ta hand om dig själv hemma
ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska.

Har du rest utomlands?

Folkhälsomyndigheten berättar
vad du behöver göra på
en lättläst sida om resor:

Lättläst om resor på krisinformation.se

Viktiga telefonnummer

Ring 113 13 om du har frågor om viruset corona.

Ring 1177 om du känner dig sjuk och behöver råd
från en sjuksköterska.

För dig som bor i Malmö

Färdtjänst

På denna sida på malmo.se finns
information om hur många som
kan åka tillsammans i färdtjänsten.

Malmo.se färdtjänst.

Malmö stads information - inte lättläst

Malmö stads samlade
information om coronasituationen:

Malmo.se/corona.