Publicerad 16 juni 2020

16 juni 2020

Telefon

070-123 456 78

Telefontider

Måndag - torsdag

Kl. 07.00 - 17.00

Fredag

Kl. 07.00 - 16.00

Öppettider för besökare

Måndag - torsdag

Kl. 07.00 - 17.00

Fredag

Kl. 07.00 - 16.00

Adress

Malmö stad, 205 80 Malmö 

Lättläst om coronaviruset och sjukdomen covid-19

Just nu pratar många om viruset corona.
Viruset corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Viruset finns i många länder.
Sverige är ett av länderna där människor
blivit sjuka av viruset.

Sidan är uppdaterad senast: 2020-06-16 13:49

De flesta som får viruset blir inte så sjuka.
Men en del människor blir mycket sjuka
och kan få svårt att andas.
De flesta som blir mycket sjuka är gamla
och har någon annan sjukdom också.

Tvätta händerna

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Det här kan du göra:

  • Tvätta händerna ofta och noga
    med tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Rör inte ögon, näsa och mun med dina händer.

Stanna hemma om du är sjuk

Stanna hemma från skolan eller jobbet
om du har något av de här symtomen:

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem att andas
  • Feber

Även om du bara känner dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Stanna hemma tills du är helt frisk
och två dagar till.

Du ska också låta bli att gå till
platser där det är många människor när du är sjuk.

Blir du mer sjuk
och inte kan ta hand om dig själv hemma
ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska.

Håll avstånd 

När någon hostar eller nyser 
kommer det ut små droppar i luften. 
Viruset finns i dropparna. 
Om du står nära kan du få dropparna på dig 
och bli smittad.  

För att du inte ska bli smittad 
är det bra 
om du inte står så nära andra människor. 

Du ska också försöka 
att inte träffa så mycket människor. 

Skydda människor som är gamla eller redan sjuka

Gamla människor kan bli mycket sjuka av viruset.
Därför ska du inte besöka äldre personer
som bor på gruppboenden.
Du ska inte heller besöka sjukhus.

För dig som är 70 år eller äldre 

Folkhälsomyndigheten ger rådet till dig 
som är 70 år eller äldre 
att stanna hemma så mycket som möjligt. 
Du ska också försöka 
att inte träffa så mycket människor. 

Vill du hjälpa till?

Har du utbildning inom vård
eller erfarenhet av att arbeta inom vården?

Äldre personer
och personer med funktionsnedsättning
behöver just nu extra stöd.

Om du inte har någon utbildning
men ändå vill hjälpa till
kan du gå med i en organisation.

Malmö stad har gjort en lista
med organisationer
som hjälper till just nu.

Klicka här för att komma till listan med organisationer.

Behöver du hjälp?

Om du tillhör en riskgrupp
och behöver hjälp med att handla mat
kan du få hjälp.

Om du är orolig över corona
och vill prata med någon
finns det telefonnummer du kan ringa.

Många organisationer hjälper till just nu.
På organisationerna arbetar personer
för att hjälpa till att ge stöd.

Klicka här för att se vilken hjälp som finns.

Gymnasieskolor är stängda

Gymnasieskolorna i Sverige har stängt.
Det har också universitet och andra skolor för vuxna.
Eleverna ska studera hemma istället.
Gymnasierna stänger för att försöka stoppa viruset.

Folksamlingar

Just nu får inte mer än 50 personer samlas samtidigt
på samma plats i Sverige.
Därför kan till exempel konserter ställas in.
Många biografer är också stängda.

Gränsen till Danmark

Gränsen till Danmark är stängd
och du kan inte åka dit just nu.

Viktiga telefonnummer

Ring 113 13 om du har frågor om viruset corona.

Ring 1177 om du känner dig sjuk och behöver råd
från en sjuksköterska.