Lättläst om coronaviruset och sjukdomen covid-19

Just nu pratar många om viruset corona.
Viruset corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Viruset finns i många länder.
Sverige är ett av länderna där människor
blivit sjuka av viruset.

De flesta som får viruset blir inte så sjuka.
Men en del människor blir mycket sjuka
och kan få svårt att andas.
De flesta som blir mycket sjuka är gamla
och har någon annan sjukdom också.

Tvätta händerna

Tillsammans kan vi minska risken för att
viruset sprids.

Det här kan du göra:

  • Tvätta händerna ofta och noga
    med tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Rör inte ögon, näsa och mun med dina händer.

Stanna hemma om du är sjuk

Stanna hemma från skolan eller jobbet
om du har något av de här symtomen:

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem att andas
  • Feber

Även om du bara känner dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Stanna hemma tills du är helt frisk
och två dagar till.

Du ska också låta bli att gå till
platser där det är många människor när du är sjuk.

Tänk på att du inte ska åka till sjukhuset
om du inte måste.

Viktiga telefonnummer

Ring 113 13 om du har frågor om viruset corona.

Ring 1177 om du känner dig sjuk och behöver råd
från en sjuksköterska.

Skydda människor som är gamla eller redan sjuka

Gamla människor kan bli mycket sjuka av viruset.
Därför ska du helst inte besöka äldre personer
som bor på gruppboenden.
Du ska inte heller besöka sjukhus.

För dig som är 70 år eller äldre 

Folkhälsomyndigheten ger rådet till dig 
som är 70 år eller äldre 
att stanna hemma så mycket som möjligt. 
Du ska också försöka 
att inte träffa så mycket människor. 

Gymnasieskolor är stängda

Gymnasieskolorna i Sverige har stängt.
Det har också universitet och andra skolor för vuxna.
Eleverna ska studera hemma istället.
Gymnasierna stänger för att försöka stoppa viruset.

Folksamlingar

Just nu får inte mer än 500 personer samlas samtidigt
på samma plats i Sverige.
Därför kan till exempel konserter ställas in.
Många biografer är också stängda.

Senast ändrad: 2020-03-26 15:19