Försäljnings- och serviceprogrammet
Du som är intresserad av handel och försäljning och ser gymnasieutbildningen som ett steg på vägen mot ett framtida yrke har möjligheten att göra dig attraktiv på arbetsmarknaden genom att läsa försäljnings- och serviceprogrammet.
Ett yrkesliv i handelsbranschen
Handeln växer och branschens arbetsmarknad är stor och ständigt i förändring till följd av trender, ny teknik och förändringar i konsumenternas köpvanor. Programmet ger dig en bred grund att stå på inför ett yrkesliv i handelsbranschen.
Grundläggande högskolebehörighet
Vi ger dig också möjligheten att läsa in grundläggande högskolebehörighet.
Arbetsförlagt lärande
Du får totalt 16 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) med erfarna handledare som tar hand om dig på bästa sätt ute på arbetsplatserna. Service, ekonomi, administration, affärsmässighet och entreprenörskap är viktiga delar i utbildningen.
Framtida yrken och utbildningar
Efter försäljning- och serviceprogrammet kan du välja om du vill börja arbeta direkt eller studera vidare. Exempel på yrken som du kan söka är olika säljarjobb, både i butik men även som företagssäljare, inköpare, butikschef och arbeten inom näthandel.
Studier
För att utbilda dig inom online-marknadsföring och till företagssäljare kan du läsa på yrkeshögskolan. Det finns många skolor som erbjuder utbildningar inom dessa områden. Du kan även läsa utbildningar på högskolan exempelvis inom digital affärsutveckling.
För att utbilda sig till butiksledare går du oftast en yrkeshögskoleutbildning där du får lära dig mer om exempelvis försäljning, ledarskap och ekonomi. Det är också vanligt med internutbildningar och att man “klättrar” inom företaget.
Detta läser du
Programfördjupning
Specialisering inom programmet (600 poäng).
LIU-elever
Ämnen | Poäng |
---|---|
Försäljning- och kundservice (nivå 4) | 100 |
Handel (nivå 3) | 100 |
Inköp (nivå 1) | 100 |
Exponering (nivå 1) | 100 |
Svenska (nivå 2) / Svenska som andraspråk (nivå 2) | 100 |
Engelska (nivå 2) | 100 |
NIU-elever
Ämnen | Poäng |
---|---|
Försäljning- och kundservice (nivå 4) | 100 |
Handel (nivå 3) | 100 |
Inköp (nivå 1) | 100 |
Svenska (nivå 2) /Svenska som andraspråk (nivå 2) | 100 |
Specialidrott (nivå 1) | 200 |
Programgemensamt
Ämnen och nivåer som alla på försäljnings- och serviceprogrammet läser (1000 poäng).
Ämnen | Poäng |
---|---|
Entreprenörskap (nivå 1) | 100 |
Försäljning och kundservice (nivå1-3) | 300 |
Handel (nivå 1-2) | 200 |
Handel och hållbar utveckling (nivå 1) | 100 |
Information och kommunikation (nivå 1) | 100 |
Praktisk marknadsföring (nivå 1-2) | 200 |
Gymnasiegemensamt
Ämnen du läser på alla nationella program (900 poäng).
Ämnen | Poäng |
---|---|
Engelska (nivå 1-2) | 200 |
Historia (nivå 1a1) | 50 |
Idrott och hälsa (nivå 1) | 100 |
Matematik (nivå 1a) | 100 |
Naturkunskap (nivå 1a1) | 50 |
Religionskunskap (nivå 1) | 50 |
Samhällskunskap (nivå 1a1) | 50 |
Svenska / svenska som andraspråk (nivå 1-3) | 300 |
Individuellt val
Valbara ämnen på 200 poäng.
Exempel på ämnen och nivåer vi erbjuder:
Ämnen | Poäng |
---|---|
RIG- och NIU-elever | |
Specialidrott (nivå 2) | 100 |
Träning- och tävlingslära (nivå 1) | 100 |
LIU-elever | |
Tävlingsidrott (nivå 1 och 2) | 200 |
Gymnasiearbete
Gymnasiearbetet är på 100 poäng.
Gymnasiearbetet innebär att du gör ett självständigt fördjupande arbete inom ett område som intresserar dig.
Under året
År 1
Det första året på försäljnings- och serviceprogrammet består av grundläggande karaktärsämnes kurser för att skapa en god förståelse för försäljning och service.
Du får även träffa externa föreläsare och åka på studiebesök för att få ytterligare insikt i de olika yrken som finns inom försäljning och service.
År 2
Det andra året bygger på vidareutveckling av karaktärsämnes kurser för att öka förståelsen för försäljning och service.
Det ingår 7 veckors APL för att testa kunskaperna, få en insikt i arbetslivet och för att utveckla vidare kontakter med arbetslivet.
Du får även träffa externa föreläsare och åka på studiebesök för att få ytterligare insikt i de olika yrken som finns inom försäljning och service.
År 3
Under större delen av det tredje året driver eleverna UF-företag. Att driva ett UF-företag ger dig möjligheten att se kopplingen mellan dina kurser i skolan och att driva ett riktigt företag.
Det ingår 9 veckors APL för att ytterligare testa dina kunskaper och för att göra dig attraktiv på arbetsmarknaden.
Du får även träffa externa föreläsare och åka på studiebesök för att ytterligare öka förståelsen för olika yrken som finns inom försäljning och service.
Framtida karriär
Du får en praktisk utbildning där du lär dig om försäljning, kundservice, marknadsföring, inköp, varuflöden, affärsutveckling och entreprenörskap. Efter examen kan du exempelvis jobba som butikssäljare, företagssäljare, inköpsassistent, kundtjänstmedarbetare, lagerarbetare eller marknadsassistent.
Vidare studier kan leda till yrken inom områden som ekonomi, marknadsföring eller företagsekonomi, affärsutveckling och projektledning.
Läs mer om yrken och möjligheter på Utbildningsguiden.
Vill du veta mer?
Undrar du något om försäljnings- och serviceprogrammet? Vår studie- och yrkesvägledare kan hjälpa dig med svaren.
Kontakta Anna Herbertsson, 0768-54 66 85, om du har frågor om utbildningen.