Malmö stad
$left
$middle
Ung kille i grön tröja ser fundersam ut
Ung kille i grön tröja ser fundersam ut

Försäljnings- och serviceprogrammet

Du som är intresserad av handel och försäljning och ser gymnasieutbildningen som ett steg på vägen mot ett framtida yrke har möjligheten att göra dig attraktiv på arbetsmarknaden genom att läsa försäljnings- och serviceprogrammet.

Ett yrkesliv i handelsbranschen

Handeln växer och branschens arbetsmarknad är stor och stän­digt i förändring till följd av trender, ny teknik och förändringar i konsu­menternas köpvanor. Programmet ger dig en bred grund att stå på inför ett yrkesliv i handelsbranschen.

Grundläggande högskolebehörighet

Vi ger dig också möjligheten att läsa in grundläggande högskolebehörighet.

Arbetsförlagt lärande

Du får totalt 16 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) med erfarna handledare som tar hand om dig på bästa sätt ute på arbetsplatserna. Service, ekonomi, administration, affärsmässighet och entreprenörskap är viktiga delar i utbild­ningen.

Framtida yrken och utbildningar

Efter försäljning- och serviceprogrammet kan du välja om du vill börja arbeta direkt eller studera vidare. Exempel på yrken som du kan söka är olika säljarjobb, både i butik men även som företagssäljare, inköpare, butikschef och arbeten inom näthandel.

Studier

För att utbilda dig inom online-marknadsföring och till företagssäljare kan du läsa på yrkeshögskolan. Det finns många skolor som erbjuder utbildningar inom dessa områden. Du kan även läsa utbildningar på högskolan exempelvis inom digital affärsutveckling.

För att utbilda sig till butiksledare går du oftast en yrkeshögskoleutbildning där du får lära dig mer om exempelvis försäljning, ledarskap och ekonomi. Det är också vanligt med internutbildningar och att man “klättrar” inom företaget.

Detta läser du

Specialisering inom programmet (600 poäng).

LIU-elever

Programfördjupning

Ämnen

Poäng

Försäljning- och kundservice (nivå 4)

100

Handel (nivå 3)

100

Inköp (nivå 1)

100

Exponering (nivå 1)

100

Svenska (nivå 2) / Svenska som andraspråk (nivå 2)

100

Engelska (nivå 2)

100

NIU-elever

Programfördjupning

Ämnen

Poäng

Försäljning- och kundservice

(nivå 4)

100

Handel (nivå 3)

100

Inköp (nivå 1)

100

Svenska (nivå 2) /Svenska som andraspråk (nivå 2)

100

Specialidrott (nivå 1)

100

Träning- och tävlingslära (nivå 1)

100

Ämnen och nivåer som alla på försäljnings- och serviceprogrammet läser (1000 poäng).

Programgemensamma ämnen

Ämnen

Poäng

Entreprenörskap (nivå 1)

100

Försäljning och kundservice (nivå 1, 2 och 3)

300

Handel (nivå 1och 2)

200

Handel och hållbar utveckling (nivå 1)

100

Information och kommunikation (nivå 1)

100

Praktisk marknadsföring (nivå 1 och 2)

200

Ämnen du läser på alla nationella program (900 poäng).

Gymnasiegemensamma ämnen

Ämnen

Poäng

Engelska (nivå 1-2)

200

Historia (nivå 1a1)

50

Idrott och hälsa (nivå 1)

100

Matematik (nivå 1a)

100

Naturkunskap (nivå 1a1)

50

Religionskunskap (nivå 1)

50

Samhällskunskap (nivå 1a1)

50

Svenska / svenska som andraspråk (nivå 1-3)

300

Valbara ämnen på 200 poäng.
Exempel på ämnen och nivåer vi erbjuder:

Individuella val

Ämnen

Poäng

RIG- och NIU-elever


Specialidrott (nivå 2 och 3)

200

Engelska (nivå 2)100
Svenska (nivå 3)100

LIU-elever


Tävlingsidrott (nivå 1 och 2)

200

Svenska (nivå 3)

100

Gymnasiearbetet är på 100 poäng.

Gymnasiearbetet innebär att du gör ett självständigt fördjupande arbete inom ett område som intresserar dig.

Under året

År 1

Det första året på försäljnings- och serviceprogrammet består av grundläggande karaktärsämnes kurser för att skapa en god förståelse för försäljning och service.

Du får även träffa externa föreläsare och åka på studiebesök för att få ytterligare insikt i de olika yrken som finns inom försäljning och service.


År 2

Det andra året bygger på vidareutveckling av karaktärsämnes kurser för att öka förståelsen för försäljning och service.

Det ingår 7 veckors APL för att testa kunskaperna, få en insikt i arbetslivet och för att utveckla vidare kontakter med arbetslivet.

Du får även träffa externa föreläsare och åka på studiebesök för att få ytterligare insikt i de olika yrken som finns inom försäljning och service.

År 3

Under större delen av det tredje året driver eleverna UF-företag. Att driva ett UF-företag ger dig möjligheten att se kopplingen mellan dina kurser i skolan och att driva ett riktigt företag.

Det ingår 9 veckors APL för att ytterligare testa dina kunskaper och för att göra dig attraktiv på arbetsmarknaden.

Du får även träffa externa föreläsare och åka på studiebesök för att ytterligare öka förståelsen för olika yrken som finns inom försäljning och service.

Framtida karriär

Du får en praktisk utbildning där du lär dig om försäljning, kundservice, marknadsföring, inköp, varuflöden, affärsutveckling och entreprenörskap. Efter examen kan du exempelvis jobba som butikssäljare, företagssäljare, inköpsassistent, kundtjänstmedarbetare, lagerarbetare eller marknadsassistent.

Vidare studier kan leda till yrken inom områden som ekonomi, marknadsföring eller företagsekonomi, affärsutveckling och projektledning.

Läs mer om yrken och möjligheter på Utbildningsguiden.

Illustration på grön bakgrund föreställande en mobiltelefon samt ett öppet kuvert innehållande en bild på ett
snabel-a.

Vill du veta mer?

Undrar du något om försäljnings- och serviceprogrammet? Vår studie- och yrkesvägledare kan hjälpa dig med svaren.

Kontakta Anna Herbertsson, 0768-54 66 85, om du har frågor om utbildningen.

Text

Kontaktinformation och länkar

sv