hero bild

"Alla är duktiga på någonting"

Förskolläraren Zbigniew ”Ziggy” Oblakowski har jobbat i Malmö stad i snart tio år. Här berättar han om ett projekt där han fått möjlighet att utveckla sitt eget intresse för böcker och språk.

Ziggys idé ledde i våras till ett omfattande projekt tillsammans med kollegor och barn på Klövervallens förskola. I centrum för projektet stod språket och naturen.

– Jag älskar naturen, språk och böcker, och fick mina kollegor och chefer med mig på idén, säger han.

Projektet utgick från boken "Vina Vina" av Jujja Wieslander som barnen tyckte mycket om. Ett av träden i den intilliggande parken förvandlades till ett talande sagoträd med hängande böcker. Barnen som styrde utvecklingen undrade om Vina Vina bodde i parken.

– Vina Vina var inte där så de undrade om han var någon annanstans. Det var spännande och alla barn, även de med språksvårigheter, kommenterade och undrade mycket genom hela projektets gång. Vi bestämde oss för att göra en egen docka som följde med och övernattade hos varje barn, säger Ziggy och fortsätter:

– Vina Vina åkte med barnen till matbutiken och biblio­teket, han var sjuk, sprang iväg och gömde sig och fyllde år. Det blev så många fina berättelser. Barnen blev verkligen engagerade och kom med många nya idéer.

Projektet ledde bland annat vidare till att förskolan byggde ett rum med träd och skog där barnen kunde ta det lugnt och läsa böcker. Allt eftersom projektet växte tog Ziggy kontakt med författaren Jujja Wieslander och de började brevväxla.

– Hon blev så glad. Hon har skickat paket med böcker, material och till och med stenar från skogen till oss.

GER MYCKET TILLBAKA

Projektet kommer att utvecklas till barns berättelser, fortsatt med naturen i fokus. Och det talande sagoträdet kommer troligen att spela en viss roll.

– Våra barn behöver verkligen kontakt med naturen, upptäcka alla dofter som finns i skogen, hur kottar och träd känns. Det är också ett av målen som finns i läroplanen, säger Ziggy och fortsätter:

– Nu har Vina Vina kommit tillbaka från semestern och barnen undrar var han har varit. Så det kanske leder till en fortsatt magisk och spännande resa.

Stora sammanhängande projekt ger så mycket mer än de korta, menar Ziggy.

– Det är bra att ha olika ansvarsområden, alla är duktiga på någonting – jag gillar exempelvis böcker och språk. Vi har ett bra planeringsarbete och förste förskollärarna hjälper oss med de pedagogiska frågorna.

Ziggy har berättat om projektet på kultur- och språkombudsträffar och inspirerat kollegor i Malmö stads förskolor om arbetet.

  • Barnen är små individer som var och en behöver synas, utvecklas och pratas med. Och de ger mig så mycket tillbaka. Det är också kul att få så mycket bra respons från chefer, föräldrar och andra pedagoger.