hero bild

När tåget kom till Vildrosen

Ali heter en pojke som bor alldeles invid järnvägen. Han fascineras av alla tåg som kör förbi. På förskolan leker han med tåg, mycket. De andra barnen blir intresserade. Pedagogerna tänker: det här måste vi gå vidare med. Så blev ett barns lek ett halvårslångt projekt på Vildrosens förskola.

» Det var stolta barn som jag tror kände att deras tankar blivit tagna på allvar. «

På sin väg mot Telleborg sträcker sig Kontinentalbanan genom hela östra Malmö. Precis innan spåret gör en svag böj söderut ligger Törnrosen, Rosengårds västligaste område. Här, ett stenkast från järnvägen, bor Ali. Lika nära ligger Vildrosen, Alis förskola.

– Ali kom till förskolan och pratade mycket om tåg; om alla tågen han såg köra förbi hemma, om att bli lokförare. Detta var hösten 2017, han var tre och ett halvt år då, berättar Njomza Gurmani, förskollärare på Vildrosens avdelning Svanen med barn i åldern 1–4.

– Ali lekte jämt med våra tåg och tågbanor, och snart spred sig hans intresse till de andra barnen. De började bygga järnvägar tillsammans med olika material.

Byggde egen tågstation

Under samma tid stod det klart att Rosengårds nya tågstation skulle byggas – precis invid förskolan! Vildrosen (och grannförskolan Annelund på andra sidan spåret) fick en inbjudan att vara med och ta första spadtaget i december.

– Nu kände vi att barnens intresse för tåg verkligen var fångat och att vi bara måste gå vidare och inspirera och utmana det. Vi pratade med barnen: ska vi inte bygga vår egen tågstation? Och det nappade de på, säger förste förskolläraren Maria Ohlander.

Kärngruppen blev sex av avdelningens äldre barn på tre och fyra år.

– På eftermiddagarna, när de mindre barnen sov, hade de hela avdelningen för sig själv. Då kunde vi som pedagoger ge barnen tiden, utrymmet och ron att utveckla sina tankar och sin kreativitet. Barnen fick komma överens om hur deras station skulle se ut och sedan jobba tillsammans med att bygga den.

Fantasin fick flöda fritt

Genom fönstret till det rum där barnen byggde sin tågstation kunde de samtidigt följa arbetet med den riktiga stationen. Barnen besökte också bygget med jämna mellanrum under våren, och fortsatte leka tåg på andra sätt.

– Vi hittade en film på internet med ett Öresundståg på väg från Malmö till Köpenhamn, sett från förarens fönster längst fram. Barnen levde sig verkligen in i filmen, och när vi visade den med projektor hände jättemycket, berättar Njomza Gurmani.

– Barnen satte sina stolar som i en tågvagn och blev passagerare, Ali ropade ut stationerna på vägen, någon sålde biljetter och så vidare – fantasin flödade fritt. Här var de yngre barnen också med.

Stolta barn tog tåget

Under våren med tågprojektet fick barnen på Vildrosens förskola en till inbjudan av Malmö stad: att bidra med idéer för den framtida Amiralsstaden, området kring Rosengårds station. Barnens tågstation fick vara med i en utställning tillsammans med en modell för huset Culture Casbah som en annan av förskolans avdelningar gjort.

Hur avsluta ett halvårslångt tågprojekt? Med en tågresa förstås!
I maj åkte Svanen-barnen tåg från Triangeln till Centralen och gjorde en rundvandring där. En kort resa, men en stor upplevelse. Sedan dess har Rosengårds station öppnat för trafik, så i början av februari blev det en resa till.

– Hela förskolan tog tåget in till stan för att se utställningen om Amiralsstaden igen, nu på stadshuset. Det var stolta barn som jag tror kände att deras tankar blivit tagna på allvar, säger Maria Ohlander.

– Efter alla tåg, järnvägar och stationer från hela världen som vi utforskat under vårt projekt, så tror jag att barnen också kände stolthet över att ta tåget till sitt område och sin förskola.