Boktips: Språk utvecklar språk

Språk och identitet hänger nära samman. Högläsning bekräftar och utmanar barns tänkande och föreställningsförmåga. Att arbeta med språk och kommunikation är en del av förskolans värdegrundsarbete.

Malin Bejram Ellström, språk­utvecklare, tipsar om tre lekfulla, aktuella böcker.

Språklig förebild I FÖRSKOLAN

Karolina Larsson

Gothia fortbildning

Karolina Larsson ger tyngd åt det viktiga uppdraget att vara en språklig förebild. Utifrån olika perspektiv lyfter hon språkets betydelse för identitet, självbild och hur det påverkar möjligheterna att vara delaktig i samhällslivet. Temat är hur förskolan kan iscensätta arenor där ett rikt och varierat språkande som främjar språkutveckling kan äga rum. Författaren lyfter betydelsen av samverkan med vårdnadshavare kring deras barns språkutveckling.

Vem ser Dim

Maria Nilsson Thore

Bonnier Carlsen

Bortom busshållplatser och höga hus, i en skog, bor en filur som heter Dim. I Dims värld är det spännande att vara. En blomma blir en maskeraddräkt och med tallbarr kan man skriva meddelanden. Men ingen ser Dim. Tills en dag då Lummer dyker upp… Maria Nilsson Thore ger sin berättelse liv med stämningsfulla akvareller och uttrycksfulla porträtt. Boken handlar om önskan att bli sedd – och konsten att se det som finns alldeles nära. En bok som lämnar öppet för funderingar och samtal innan, under och efter läsningen.

Rassel, prassel, strössel

Hanna Lundström, Maija Hurme

Schildts & Söderströms

Det här är en poesibok med betraktelser kring stadens brus och detaljer. Vi stannar till på torget och iakttar sparven som spanar efter smulor, lättar, landar igen och hittar fler. Vi känner igen oss i kylan på skridskobanan när den varma chokladen värmer och vandrar i kroppen. Språket i boken är poetiskt och lekfullt, stundtals på rim och genomgående med målande beskrivningar i både ord och illustrationer av det som händer på de platser läsaren dras till. Varför inte ge sig ut på stadsvandring i närområdet och skapa egen poesi tillsammans?