Vårt eget rum med böcker

Barnen på Triangelns förskola visar upp sitt bibliotek, sina läshörnor och sina favoritböcker. Pedagogen Katarina Zamocka berättar om lässtunder tillsammans som är värdefulla på många sätt.

Böcker från golv till tak finns det i biblioteket på Triangelns förskola. Mohamad, Tyra, Isabella och Betty visar gärna sina favoriter.

Fyra förväntansfulla barn på fem och fyra år möter oss vid ingången till Triangelns förskola. Tyra, Isabella, Mohamad och Betty säger hej och får en fråga.

Vad är ett bibliotek?

– Ett hus med böcker! Kom nu! säger Isabella.

Efter att de inledande artigheterna är avklarade finns ingen tid att förlora. Isabella sätter vant iväg genom lokalerna, tätt följd av de andra på rad.

Hon har förstås rätt: ett bibliotek är ett hus med böcker. Men vill man vara riktigt noga, så är det antika grekiska ordet ”bibliotheke” bildat av ”biblion”, ”bok”, och ”theke”, ”förvaringsrum”. Och det är hit de har sprungit, barnen: till förskolans rum med böcker. Deras eget bibliotek. Ett lagom litet rum med en stor bokhylla, från golv till tak nästan, och två små. Mycket böcker. Och mycket mer än bara ett ”förvaringsrum”.

Lässtunden ger språkutveckling, eller bara lite mys. Katarina Zamocka läser med Betty.

Hitta vägar till läsningen

– Vårt bibliotek är ett underbart ställe, det tror jag alla på förskolan tycker, barn som vuxna. Ibland är vi här spontant, ibland planerat. Ibland har vi en avkopplande lässtund, ibland jobbar vi mer medvetet med språkutveckling, berättar pedagogen Katarina Zamocka.

– För oss pedagoger är det kanske extra viktigt att uppmuntra, att hjälpa barnen hitta vägar till böckerna och läsningen. Många är idag mer vana vid surfplattor och telefoner än böcker.

– Läsningen är utvecklande, inte bara för barnen. När vi läser och pratar tillsammans om en bok lär jag känna barnen närmare och på andra sätt. Det är särskilt värdefullt för mig som pedagog

I biblioteket får barnen se hur många olika sorters böcker det finns. De kan bläddra i ett brett urval och upptäcka vad de tycker om. Betty till exempel har fastnat för…

– Ebba-böckerna!

…det vill säga Annika Rehns serie med Ebba dansar, Ebbas kläder med flera. Betty vet precis var hennes älsklingsböcker finns, och hon bläddrar och berättar genom dem en efter en.

Ibland bläddra runt och hänga lite, ibland högläsning med tankar och funderingar tillsammans. I förskolebiblioteket får barnen bekanta sig med böckerna på olika sätt.

Lär känna barnen närmare

På Triangelns förskola finns böckerna inte bara i biblioteket. Varje avdelning har en egen läshörna med böcker. Det finns även en särskild boklåda att ha utomhus.

Dags för barnen att visa sina läshörnor. Nu tar Tyra täten till sin avdelning, Pegasus. Här har hon sin favoritbok just nu: Känn igen 25 blommor.

– Den har jag valt själv i biblioteket. Titta, de här är nästan samma fast den ena är vit och den andra lila. Jag tycker mest om den här, säger Tyra och presenterar vitsippa, blåsippa och prästkrage.

På avdelning Solen visar Mohamad en bok han gillar särskilt mycket, i två versioner.

– Kalas, Alfons Åberg! Den här är på svenska och den här är på arabiska. Jag pratar arabiska och tycker om arabiska böcker.

Mohamad tycker om att läsa Alfons Åberg, gärna på arabiska.

Katarina Zamocka ger ett perspektiv till på förskolebiblioteket:

– Läsningen är utvecklande, inte bara för barnen. När vi läser och pratar tillsammans om en bok lär jag känna barnen närmare och på andra sätt. Det är särskilt värdefullt för mig som pedagog