Barnens teckningar får liv

Barns funderingar om blod, konst och corona väcks till liv när Lasse Persson förvandlar teckningarna till film. Stämningen förstärks med musik och skådespelarröster.

Lasse Persson driver företaget Swedish Ecstasy Film och har bland annat regisserat Lilla Spöket Laban och gjort filmen Giraffens cykel. Under 2020 och 2021 besökte han förskolor runtom i Malmö och mötte barn som ritade teckningar om allt möjligt, som att lära sig cykla.
– Sedan blev det fria fantasier. Barn inspirerar varandra, och när någon ritar om corona så hakar andra på. Det är lätt hänt att det blir dramatiskt när man trillar av cykeln, därav blodet på flera teckningar. Många barn tycker det är väldigt intressant att berätta om något läskigt de varit med om, berättar Lasse.

Berättandet i fokus

Teckningarna hamnade inte hemma på kylskåpen hos barnen, utan följde med Lasse hem för nästa steg: animeringen.
– Barn har en otrolig kreativitet på en gång. De har det direkta flödet från idé till hand när de ska berätta något. Barn kan bli kritiska och säga att de inte kan rita cyklar. Men när berättandet är i fokus tänds en gnista!

Lasse Persson har gjort totalt fyra kortfilmer baserade på teckningar av barn från Bladbaggens, Bokens, Lekattens, Rörsjöns, Södertulls, S:t Gertruds och Möllevångens förskolor. Foto: Nille Leander

Filmpaket tillgängligt

Filmerna har visats på bio, och på Malmö konsthall där teckningarna var uppsatta på kylskåpsdörrar; intill dem visades filmerna.
– Barnen kom med sina föräldrar. Många familjemedlemmar skildrades i barnens bilder och det var kul att se dem i verkligheten.
Nu finns filmerna: Blod och tårar - ett läbbigt filmpaket tillgängligt för alla pedagoger i Malmö via
Skolbibliotek.malmo.

En tjej fick corona när hon pratade. Berättelsen ingår i filmen Corona på kylskåpet. Teckning: Ella

Tar barnens parti

Lasse är noga med att vara på barnens sida när han lyfter upp deras teckningar och berättelser.
– Jag vill ställa mig bakom de intentioner som jag tror barnen har i sina berättelser. Jag vill inte driva med barnen eller göra något annat än vad de tänker, säger han och fortsätter:
– Vi lade till ytterligare en dimension genom att en vuxen skådespelare läser upp precis vad barnen berättar. Att ett barns formuleringar berättas med Rolfs Skoglunds mörka röst blir också komiskt. Och musiken bidrar till dramatiken. Filmen om corona är exempelvis lite av en film noir, ungefär som filmen Den tredje mannen, där musiken ger spänningen.