Filminspelning pågår

Pedagoger och barn på Slånbärets förskola har tagit sig an det digitala berättandet. På kort tid har de lärt sig fylla QR-koder med innehåll, animera och redigera egna filmer.

Leila, 4 år, vid spakarna. Alvin, 5, samt Isa och Elin, båda 4, följer engagerat med i animeringen.

Skapade en egen saga

Barnen på avdelningen Smultronet på Slånbärets förskola förbereder animering genom att placera diverse figurer runt ett bord. De använder en lärplatta, uppkopplad till en smartboard så att alla kan följa med. En fyrkantig sittdyna fungerar som en greenscreen. Intill bordet står en elefant och en hund. Florens, 5 år, flyttar hunden framåt ett steg i taget. Isa, 4, och Elin, 4, sköter det tekniska. Efter varje förflyttning tar Elin några foton.
– Vi flyttar dem igen och tar nya bilder, säger Isa.
När barnen känner sig nöjda med animeringen spelas filmen upp. Redigering tar vid och bilder som de inte är nöjda med tas bort. Några barn fortsätter animera medan andra lägger på musik och specialeffekter till filmen. Tekniskt strul uppstår, men det löser förskolläraren Kristina Larsson på ett par minuter. Florens föreslår att filmen får titeln Picknickvideo samtidigt som hon spelar upp ljudet av applåder. Någon testar ljudet av en buande publik.
– Det var ett himla tråkigt ljud, säger Edvin, 6.
– Jag vill ha ljudet av bubblor, säger Elias, 5.

Det digitala berättandet är en förlängning av förskolans sagoprojekt Den sjuprickiga nyckelpigan. Barnen hittade på berättelsen, valde ut bilder och skapade en flanosaga. Berättelsen spelades in och kopplades till en QR-kod som barnen själva kan använda när de vill lyssna på sagan. Därefter utvecklades projektet. Gruppen lärde sig hur man kopplar text till bilderna och binder en bok.
– Vårdnadshavarna har fått ladda ner sagan via en QR-kod och har på så sätt tagit del av barnens skapande, berättar Kristina.

Florens, 5, och Lovisa, 4, diskuterar vad som ska hända i nästa bild.

Animerar och redigerar film

Nyfikenheten ledde vidare till att pedagogerna installerade och tog sig an de nya digitala verktygen, animationsappen Imotion Pro och videoredigeringsprogrammet Imovie. Därefter lärde barnen sig snabbt.
– Vi provade oss fram. Utifrån sagans karaktärer introducerade vi digital animation och tillsammans utforskade vi hur man även får in effekter och ljud i den animerade filmen, säger Kristina och fortsätter:
– Vi passade på att testa verktygen under sportlovet då vi hade färre barn. De som var på förskolan då lär nu sina kamrater hur det går till att göra film.

Utforskandet skapar nyfikenhet, meningsfullhet och glädje. (Barnen) lär sig att man kan berätta med digitala verktyg och kommunicera sitt budskap...

Utforskar själva

De digitala verktygen fungerar som ett komplement till förskolans verksamhet. Programmen för animering, videoredigering och QR-koder är ständigt uppkopplade så att barnen själva kan gå in och utforska dem. Avdelningens 21 barn bokar lärplattan genom att placera sitt foto i en av två plastfickor.
– Det gäller att introducera det nya till barnen, berätta vad syftet är och visa var sakerna ska vara när de vilar. De har vårt förtroende, det är fritt fram för barnen att använda de digitala verktygen när de vill, säger Kristina och fortsätter:
– Utforskandet skapar nyfikenhet, meningsfullhet och glädje. De lär sig att man kan berätta med digitala verktyg och kommunicera sitt budskap via foto, genom att spela in musik och röster och även andra kreativa uttryckssätt. Det stärker även barnens inlärning och språkkunskaper.
Slånbärets förskola har gjort flera animerade filmer med specialeffekter. En handfull barn tittar på en av de första filmerna som de spelade in, och fnissar.
– Jag har gjort en egen saga med bilar. Jag älskar att ha med tutorna, säger Florens.
– Allt är roligt, svarar Lovisa, 4, på frågan vad som är roligast med att göra film.

Alvin, 5 år, flyttar på figurerna. Isa, 4, fotograferar/styr. Lone, 3, tittar på.