Publicerad 2015-03-16 14:43

Senast uppdaterad 2015-03-16 15:20

Håriga mackor på Möllebackens förskola

Malmös första måltidspedagoger, kocken Sofia Lönnqvist och förskolläraren Maria Widing på Möllebackens förskola, drar sig inte för att servera barnen håriga mackor till mellanmål. Och barnen äter med förtjusning! Vad är hemligheten? När man som Sofia och Maria deltagit i en handledarutbildning i måltidspedagogik väcks en massa spännande idéer kring mat på förskolan. Endast fantasin sätter gränser.

Sofia Lönnqvist brinner för att lära barn att våga smaka på olika sorters mat och att äta mer grönsaker. Med stor finess lockar hon barnen att smaka på saker de på förhand sagt sig inte tycka om.

Sofia har gått utbildningen ”Måltidspedagogik i praktiken” där deltagarna får inspiration och kunskap om hur de ska kunna öka barns intresse för mat på ett lustfyllt, enkelt och praktiskt sätt. Med sig på utbildningen hade hon förskolläraren Maria Widing.

– Jag blev nyfiken på måltidspedagogik eftersom man inom detta område pratar om det kompetenta barnet med rätten och möjligheten att skapa sin egen smak, förklarar Maria. Man talar också om hur viktigt det är att få lov att utforska och upptäcka. Barnens tankar och idéer är i centrum.

På Möllebackens förskola får ett barn i taget vara med i köket och hjälpa till med dagens lunch. De får skala, skära, räkna tallrikar, röra, vispa, hälla – iklädda kockmössa och förkläde. Med stolthet presenterar de sedan maten för sina kompisar.

– Vi tar ett steg i taget och har bilder som beskriver vad som ska göras, förklarar Sofia. Det blir en pedagogisk koppling mellan att laga maten och sen äta den. Barnen får en boost för självförtroendet och lite egen tid med en vuxen.

Måltidspedagogik försiggår inte bara ute i köket, utan även i allra högsta grad inne på avdelningen. Genom att de vuxna visar nyfikenhet inför maten blir det en positiv upplevelse för alla runt bordet.

– De vuxnas nyfikenhet uppmuntrar barnen att använda alla sina sinnen i samband med måltiden, berättar Maria. Att prata om maten och undersöka den leder inte bara till prat om mat. Samtalen kan glida över från att handla om att maten är varm och måste blåsas på, till att det blåste mycket i morse när vi gick till förskolan.

Måltidspedagogiken förenar många av läroplanens mål och Maria poängterar att arbetet är otroligt språkutvecklande, då barnen får många tillfällen att bekanta sig med nya ord och företeelser. Man kommer dessutom på ett naturligt sätt in i matematikens och de naturorienterande ämnenas värld.

– Att det går att förena på ett naturligt sätt gör att måltidspedagogiken kan bli till ett roligt och spännande verktyg i vårt arbete, säger Maria.

Ett återkommande moment på förskolan är Håriga mackan, som serveras till mellanmål varje måndag för de största barnen. Här skapar barnen själva ett smörgåsansikte med hjälp av ett stort urval av olika sorters grönsaker och annat pålägg. Allt är skuret i olika former för att passa till ögon, öron, näsa, mun.

För håret finns för dagen rårivna morötter och riven ost, men även russinen visar sig fungera alldeles utmärkt som fräsig frisyr.

– Tanken med Håriga mackan är att göra barnen nyfikna på att äta mera grönt utan måsten och tvång, förklarar Sofia. Det är ett roligt och lekfullt sätt att locka barnen att smaka.

Metoden har bevisligen bra effekt. Barnen plockar friskt av grönsakerna, några hamnar på mackan, andra försvinner rakt in i munnen. Många mackor slinker ner!

– Arbetet har bara börjat, det är nu vi ska hitta formen, med utbildningen som verktyg. Tanken är att vi ska sprida arbetssättet till hela huset och sedan till hela området. Så småningom förhoppningsvis till hela Malmö stad, säger Sofia med ett stort leende.