Publicerad 2018-02-08 11:21

Senast uppdaterad 2018-03-13 12:51

Upptäckarlust i Torup

Möllebackens förskola i Bokträdgården i Torup

Det råder en lugn och glad stämning bland barnen som är på besök i Torup. Tillsammans upptäcker de naturen och alla inspirerande rum som finns i Bokträdgården.

Det är en molnig sensommardag i närheten av Bokskogen och Torups slott och barn från Möllebackens förskola är på upptäcktsfärd i Bokträdgården. Här bedriver förskoleförvaltningen pedagogisk uteverksamhet på platsen där Hälsoträdgården i Torup tidigare låg. Fokus ligger på naturvetenskap och hållbar utveckling. Här tar Magdalena Stenström från det pedagogiska utvecklingsteamet emot barn och pedagoger från Malmö stads olika förskolor fyra dagar i veckan.

– Hos oss möter barnen en natur som kanske inte finns i deras vardagliga närmiljö. Barnen upplever naturen på ett demokratiskt sätt, det spelar ingen roll hur mycket pengar man har – alla är välkomna till naturen, menar Magdalena.

Magdalena Stenström, pedagogiska utvecklingsteamet i utbildningsområde Norr

Magdalena Stenström, pedagogiska utvecklingsteamet i utbildningsområde Norr

Hela läroplanen

Varje besök börjar med en samling i uterummet. Där visar Magdalena en karta över Bokträdgården och berättar hur dagen är upplagd.

– Man kan få in hela läroplanen i alla natursituationer. Vi får in matematik när barnen använder kartan för att lokalisera sig och naturvetenskap när barnen tar en vinbärssnäcka i handen. Det väcker många tankar, som hur en vinbärssnäcka kan förflytta sig eller vad som skiljer den från en trädgårdssnigel. Barns lärande delar inte upp världen i avgränsande discipliner – när de upptäcker och utforskar fenomen i naturen pågår ett transdisciplinärt lärande som skapar kunskap och mening om världen.

Idag blev det ett annorlunda upplägg eftersom barnen upptäckte en död igelkott i trädgården.

– Under samlingen bestämde barnen att igelkotten skulle begravas. Igelkotten väckte filosofiska tankar hos barnen och de visade respekt för varandras olika åsikter, säger Magdalena och fortsätter:

– Barnen visade otroligt mycket empati och alla ville komma till begravningen. En pojke sjöng en sång och avslutade begravningen på ett fint sätt.

Många olika rum att utforska

Runtom i trädgården finns det olika rum som är till för barnen att utforska som de vill. Här finns flera platser med träd att klättra i, blommor och blad att dofta och känna på, stockar och stenar att balansera på och ett tempel uppbyggt av träd och grenar. Vid dåligt väder flyttar verksamheten in i en stor lokal på tomten där barnen bland annat skapar tavlor av material från naturen.

– Tanken är att barnen ska hitta sina ställen. Barnen mår bra här och vågar ta risker. Vi har så mycket regler i vardagen så det är fantastiskt att se när de tar initiativ och vågar klättra överallt, säger Magdalena och fortsätter:

– Vi upptäcker kanske brännässlor som finns i naturen, då visar vi barnen hur vi gör när man skadat sig.

Magdalena berättar om olika lärandesituationer som uppstår när barnen utforskar Bokträdgården.

– Det är kanske första gången barnet håller i en vinbärssnäcka. Den finns inte i stadsmiljön. Vi hade en pojke som inte vågade hålla i en gråsugga. Då tog en kompis upp gråsuggan och höll i den. Pojken förstod att det inte var farligt – kan kompisen så kan jag också.

Spännande möten med djur och natur.

Spännande möten med djur och natur.

Alla får idéer

Den gröna platsen vid bokskogen fungerar som en kreativ arena för både barn och pedagoger.

– Det är inte bara barnen som inspireras. Pedagogerna får idéer som de tar med sig in till sin förskola. Vi lagar till exempel mat i stormkök och det gjorde att en pedagog fick idén om att använda sitt eget stormkök i förskolans utemiljö, säger Magdalena.

I trädgården finns ett växthus som har förvandlats till en inbjudande ateljé. Stafflin står uppradade längs sidorna och uppochnervända krukor fungerar som pallar. I växthusets tak hänger vimplar, lyktor och färgglada teckningar på rad. Barnen är koncentrerade på sin uppgift och hjälper varandra med färgblandningar. Längst ner i växthuset sitter en pojke som är djupt koncentrerad i sitt skapande. Några barn diskuterar hur de ska få fram den färg de vill ha.

Mycket intressant att titta på i växthuset.

– Jag tror att vit och röd blir rosa, säger Smilla.

– Ja, se, det blev rosa, säger Liv.

– Jag har en gul burk som jag gjorde orange färg i, säger Smilla.

Att Magdalena trivs med att inspirera barn och pedagoger som besöker Bokträdgården går inte att ta miste på.

– Det är så meningsfullt. Jag känner stor passion av att se hur mycket man kan inspirera barnen. Jag cyklar ofta hem med glädjetårar i ögonen av ren tacksamhet, säger hon och avslutar:

– Jag hade till och med ett barn som tyckte att vi skulle få Nobelpriset för trädgården.

Artikeln är från tidningen Fokus förskola nr 2 2017
Foto: Sanna Dolck

Läs mer om hur förskoleförvaltningen arbetar med utomhuspedagogik i Bokträdgården.