En av Terabytes deltagare kryper på golvet för att se vart sladdar från en dator leder.

En av Terabytes deltagare kryper på golvet för att se vart sladdar från en dator leder.

Terabyte räddar trötta och slitna datorer

Ett par ben sticker ut under ett bord. Det är Johan Martens från Terabyte som kryper på golvet för att byta ut datorer åt den dagliga verksamheten Redaktionen.  ”Det svåraste i jobbet är att se vart alla sladdar leder.”

När dagliga verksamheter i funktionsstödsförvaltningen har IT-problem så hör de av sig till Terabyte. De hjälper till med allt från att få fart på strulande skrivare till att byta lösenord.

– De fixar det mesta, till och med datorer man trott varit döda. Det är inte mycket de inte får liv i, säger Ylva Skoglund, sektionschef för Terabyte.

Tidigare var det en omsorgspedagog i förvaltningen som servade dagliga verksamheter med IT-support. När han gick i pension beslutade verksamheten att istället använda pengarna till en handledartjänst i daglig verksamhet eftersom man hade fått hintar om att det fanns brukare med stort IT-intresse och kompetens.

I våras drog därför Terabyte igång som daglig verksamhet, med fem deltagare och Roman Andrén som handledare.

– Kompetensen deltagarna besitter är magnifik. De har en spetskompetens som tar ett helt liv att tillskansa sig, säger Roman Andrén.

Stefan Truedsson, en av deltagarna, kan bekräfta det:

– Jag har suttit mycket hemma och pillat med gamla maskiner och lärt mig på det viset. 98 skaffade jag min första dator – det var en gammal burk, herregud! Då kunde jag mest sätta på och stänga av den, men sedan jag har lärt mig pö om pö.

Under våren har Terabyte bland annat bytt ut och installerat program på 80 datorer i 30 olika verksamheter.

– Vi har känt oss välkomnade och behövda i verksamheterna, och det gör ju underverk med arbetsmoralen och ambitionen. Det här är en grupp som brinner för IT, säger Roman Andrén.

Gruppen döper alla sina uppdrag, några exempel är ”Kapten Blåskärm” och ”Trilskaren”, för att lättare komma ihåg dem – och för att det är roligt. Ett uppdrag med en etikettskrivare kallades ”Vett och etikett”.

– Jag tror aldrig att vi haft en tråkig dag, säger deltagaren Amy Hvornum.

Varför?
– Det är den kollektiva positiva energin, en bra förstående gemenskap. Vi förstår varandra och ligger lite på samma våglängd.

Vad är roligast?
– Svåra uppdrag, hårkliare där man undrar ”hur i helskotta har detta uppstått och hur kan jag lösa det?”. Jag ger mig, oftast inte, förrän uppdraget är löst, säger Amy Hvornum.

– Datorer är ju maskiner som ska funka på ett visst sätt, men de har ändå så mycket personlighet och lynnighet. Varje burk är något nytt att ge sig i kast med, det är något mänskligt över det, säger Roman Andrén.

Det finns såklart också frustrerande inslag i arbetet, till exempel har Terabyte inte full behörighet till Malmö stads alla IT-system, vilket gör att de ibland måste ringa organisationens IT-support för att få hjälp med saker de lika gärna skulle kunna göra själva.

– Det var flera låsningar i början, men nu har många knopar lösts upp. Förtroendet i verksamheterna visar att vi vet vad vi gör, säger Roman Andrén.

Till våren har Terabyte planer på att göra instruktionsfilmer, eller sketcher, tillsammans med skådespelare från Kulturhuset Teamus med svar på de vanligaste frågorna de får, till exempel ”hur byter jag lösenord?”.

Kan det vara frustrerande att få frågor om sådant som man själv tycker är självklart?
– De frågar av en anledning, så då får man ta fram sina bästa kunskaper för att förklara. Förlorar man ansiktet tappar man kredd. Datoranvändande är inte det lättaste, det är därför vi finns, säger Amy Hvornum.

sv