Jessica i Lavendelgatans trädgård.

Jessica i Lavendelgatans trädgård.

Mindre stress med mer natur

"En oas mitt i storstan" säger medarbetare och hyresgäster på Lavendelgatans LSS-boende om sin trädgård. Av Malmö stads habilitering har de fått tips på hur de kan använda den hälsofrämjande.

Gitte och Anna bland grenar med höstlöv.

Från vänster: Gitte och Anna, arbetsterapeut respektive psykolog på habiliteringen i Malmö stad.

– Forskning inom bland annat miljöpsykologi visar att det är stressreducerande att vistas i natur, park- och trädgårdsmiljö. Man får bland annat bättre sömn, blir lugnare och kan koncentrera sig bättre, säger Gitte Volk som är arbetsterapeut.

Hon och kollegan Anna Tidman, psykolog, har de senaste fem åren stöttat verksamheter i funktionsstödsförvaltningen som vill fokusera på hälsofrämjande aktiviteter i sin nära utemiljö. Det sker sällan genom stora förändringar utan genom att få upp ögonen för vilka tillgångar som finns i närheten av verksamheten, oavsett om den ligger i en stor trädgård eller i ett trapphus mitt i stan.

– Det handlar om att titta på hur vi kan använda utemiljön vi redan har. Människor har olika behov, vissa vill ha lugnt och skönt, andra vill ha mer aktiva aktiviteter. Vi vill få igång det samtalet mellan medarbetare och brukare – ”Vad är hälsa? Vad är en hälsofrämjande utemiljö? Vad ska vi ha utemiljön till?”, säger Anna Tidman.

– Försök hitta goda platser för goda stunder. Det kanske finns en bänk i närheten dit man kan gå för att hitta lugn eller finna stimulans, säger Gitte Volk.

För en del personer är det svårt att ta sig ut i naturen, men då kan man istället fundera på hur man kan ta in utemiljön genom saker som går att lukta eller känna på, som blombuketter på sommaren och vackra löv på hösten. Det blir ett sätt att skapa en känsla för årstidernas växlingar.

Gitte Volk och Anna Tidman ser också sociala vinster i att vara ute. Vi blir mer lekfulla.

– Någon på ett boende sa att ”när vi spelar kubb ute så är vi alla lika”, boende och personal blir jämspelta. Det händer någonting spännande med rollerna när man kommer ut och delar en upplevelse, säger Anna Tidman.

Lavendelgatans LSS-boende

Lavendelgatans LSS-boende ligger i en villa nära Rosengårdsfältet i Malmö. Här bor sex personer, som alla har en egen uteplats och dessutom finns en stor gemensam trädgård.

Boendet har arbetat med grön omsorg sedan 2015. Nyligen har de satt upp ett stort årshjul i sitt kök, så att alla kan se det, för att lättare kunna prata tillsammans om olika säsonger. På hjulet fäster de gemensamt bilder med olika inne- och uteaktiviteter som passar olika årstider. I år har odling varit ett viktigt inslag.

– Vi har odlat mycket i sommar, bland annat tomater, squash – vilket inte gick så bra – och jordgubbar. Vi har också odlat kryddor, som vi tagit in och torkat. Det blir en utgångspunkt för att prata om det som växte, säger Hannes Svensson, vårdbiträde på boendet.

Alla på boendet är involverade i odlingen, från fröbeställning till skörd, och bidrar efter förmåga.

– Med odlingen kommer också ny kunskap, vi kan följa processen från frö till planta. Det blir ett gemensamt lärande. Det är alltid en stor dag när vi ska plantera, säger Elena Beck som är stödpedagog.

Anna och Gittes tre tips för att få in mer natur i vardagen

”Det ska vara kravlöst och lustfyllt. Sätt inte ribban för högt. Skapa en god och skön stund.”

  1. Plocka in saker utifrån. Till exempel blommor, kastanjer, löv, stenar, snäckor, pinnar eller örter.
  2. Gå ut i stadens parker. Om du väntar på bussen och det finns en park i närheten – gå dit istället för att stanna i busskuren. Gå ut i naturen som ett nyfiket barn, stanna upp och upplev med sinnena och se vad du kan upptäcka.
  3. Samtala utomhus. Om du ska ha ett snack med kollegorna, kompisen eller familjen, testa att göra det ute. Ta tillfället till en skön promenad och låt samtalet växa fram.
Katarina och Elena står bakom en pallkrage full med jordgubbsplantor.

Här kunde Katarina, Elena och de andra på boendet skörda jordgubbar i somras.

Foton: Sanna Dolck Wall.

Lästips

Naturen som kraftkälla, Naturvårdsverket (2006). Om hur och varför naturen påverkar hälsan.

Träd i Malmö, Gunnar Ericsson, Patrik Bellan, Camillla Anderson (2018). I denna bok skildras 163 olika träd och trädgrupper som kan följas med tillhörande karta.

Odla i Sverige, Bella Linde och Lena Granefelt, LL-förlaget (2019). En lättläst bok om odling, med många fina bilder och illustrationer.

Trädgårdsterapi: Att ta hjälp av naturen vid stress och utmattning, Patrik Grahn och Åsa Ottoson, Bonnier Existens (2010). Författaren är initiativtagare till Alnarpsmetoden, en form av trädgårdsterapibehandling.

Naturens betydelse vid en livskris, Johan Ottosson, Movium (1997). Om naturens roll i rehabiliteringen efter en hjärnskada.