Alicia är i Upplevelsehusets bollhav. Hon blir omfamnad av sin mamma och assistenten är med som stöd.

Alicia är i Upplevelsehusets bollhav. Hon blir omfamnad av sin mamma och assistenten är med som stöd.

Upplevelsehuset: sol och himmel i harmoni med Alicia

På Upplevelsehuset stimuleras sinnen genom anpassade miljöer, ljud och ljus. En av besökarna är elvaåriga Alicia Levesque.

Alicia Levesques favoriter är solrummet och himmelriket. Solrummets färger går i orange, gult och rött som aktiverar. Genom fönstren skiner eftermiddagssolen när Alicia upplever bollhavet med sin mamma Linda Levesque och ett par personliga assistenter.

Alicia trivs bland de färgstarka bollarna. Hon vilar huvudet på en mjuk kudde. Hon får handmassage från den blå vibrerande ”boll-ormen” – ett verktyg för taktil stimulering. Ibland busar Alicia och drar boll-ormen i en dragkamp med Isa. I bakgrunden spelas lugn popmusik som Alicia tycker om.

Efter en stund vill Alicia växla ner till en lugnare stämning. Himmelrikets rum går i nyanser av vitt med olika lugna upplevelser, bland annat draperiliknande fiberoptik som man även kan känna på. I en stor och varm vattensäng utforskar Alicia fiberoptiken tillsammans med mamma Linda. Fiberoptiken skiftar varsamt i regnbågens färger.

Upplevelsehuset är en öppen verksamhet med olika sinnesrum i funktionsstödsförvaltningens regi. Verksamheten riktar sig till Malmöbor främst på tidig utvecklingsnivå, men alla med en intellektuell funktionsnedsättning eller en förvärvad hjärnskada (personkrets 1 och 2 enligt LSS) är välkomna.

Alicia åker regelbundet hit någon gång i veckan efter skolan. Ibland är hon själv med sina medföljare som anhöriga och assistenter. Men oftast delar hon tid med ett kompisgäng. Då upplever de sinnesrummen tillsammans och med assistans av sina medföljare.
– Det tycker Alicia är roligt, berättar mamma Linda.

Upplevelsehusets pedagogik bygger på Snoezelen-metoden från Holland.
– Den fokuserar på att locka till aktivitet eller avslappning. Det sker genom samspel där medföljaren läser av och tolkar besökaren. På så sätt kan medföljaren anpassa stimuli efter besökarens behov och intressen, säger Malin Bjärum, omsorgspedagog och Jeanette Svensson, aktivitetsledare.

Leende flicka sitter i ett bollhav tillsammans med två vuxna kvinnor.

Alicia i solrummet tillsammans med assistenten Isa (till vänster) och mamma Linda (till höger).

Foto: Sanna Dolck Wall. Text: Anna Snellman.

sv