Habiliteringens tips för fysisk aktivitet i vardagen

Fysioterapeuterna Christina Dahl och Karin Forzelius på Malmö stads habilitering ger tips på hur man kan hålla sig aktiv i sin vardag trots coronatider.

Minska stillasittande
Våra kroppar är gjorda för rörelse! Att sitta eller ligga långa stunder mår vi inte bra av. Att röra på sig varje dag, flera gånger om dagen är viktigt för hälsan. Om du har en fysisk funktionsnedsättning så gäller det att hitta det som är möjligt, ta kontakt med en fysioterapeut om du behöver hjälp. Malmö stads rehabilitering når du via Malmö stads växel, 040-34 10 00.

Glöm inte vardagsmotionen!
Vardagsmotionen gör störst skillnad för vårt välmående. Att ta trapporna istället för hissen, stå upp en stund istället för att sitta eller att cykla/gå/köra rullstol istället för att ta buss eller bil gör stor skillnad för hälsan! Även andra vardagsaktiviteter som att diska, städa, laga mat och tvätta innebär fysisk aktivitet. Så se till att vara aktiv i vardagen och gör mer av det du redan gör.

Sport, spel och musik
Att koppla ihop rörelse med tävling eller musik är både motiverade och kul. Har ni en ballong eller boll i er verksamhet? Eller kanske något fysiskt spel som till exempel boccia eller ett aktivt tv-spel som Wii? Eller sätt på favoritmusiken och bjud upp till dans! När man gör fysiska aktiviteter som är roliga så rör man på sig utan att tänka på det.

Sist men inte minst – kom ihåg att all rörelse räknas, lite är bättre än ingenting alls och att den bästa träningen är den som blir gjord!