Information om utdrag från belastningsregistret

När du söker jobb eller praktik i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen kommer vi att be dig visa upp ett utdrag från belastningsregistret.

Du ska själv begära ett utdrag från belastningsregistret.

Såhär går det till:

  1. Du skriver ut och fyller i en ansökningsblankett från Polisens hemsida
  2. Du skickar ansökningsblanketten till Polisen via brev eller mejl
  3. Du får ditt registerutdrag hemskickat med brev
  4. Du visar upp ditt utdrag för rekryterande chef eller chef på praktikplatsen

1. Skriv ut och fyll i blankett

Blanketten du ska använda hittar du på Polisens hemsida (se nedan).

Observera att även om du fyller i blanketten digitalt så måste du skriva ut den och skriva din namnteckning för hand med penna. Polisen godtar inte digitala signaturer.

Tänk på att en fullständig ansökan gör att du kan få ett utdrag snabbare.

Du kan bara begära registerutdrag om dig själv. En fullmakt för en annan person gäller inte. Om du inte har svenskt person- eller samordningsnummer måste du uppge din födelsetid (år, månad och dag) och ditt fullständiga namn (alla för- och efternamn) på ansökan.

2. Skicka blanketten

Skanna eller fota den underskrivna blanketten och skicka blanketten med e-post eller brev till polisen. Om du skickar via e-post får du ett autosvar att polisen har mottagit din e-post.

E-post: registerutdrag@polisen.se

Postadress:
Polismyndigheten
Box 757 Kiruna

3. Du får ditt registerutdrag

Du får ett registerutdrag skickat till dig med brev. Utdraget skickas till din folkbokföringsadress.

Den normala handläggningstiden är cirka två veckor.

4. Du visar upp ditt utdrag

Du visar upp ditt utdrag för rekryterande chef eller chef på praktikplatsen. Du lämnar inte över utdraget utan kan ta med det hem igen.

Har du frågor om anställningsprocessen?

Kontaktuppgifter till rekryterande chef finns i annons.