”Jag har alltid brunnit för att ge service, lösa saker, och göra folk nöjda."
Anna Karlsson kom till ITD i slutet av 2023. Med sig i bagaget hade hon en stor erfarenhet från olika jobb inom service och försäljning. Från restaurangbranschen, som innesäljare, telefonförsäljare och senare butikschef. Så hur kom IT och digitalisering in i bilden?

Det var 2012 som jag tänkte att ”nej, nu kan jag det här, nu kommer jag inte längre” och började plugga till informationsarkitekt. Då kom jag in på det tekniska med lite kodning och sånt, och då jobbade jag även som IT-tekniker på Securitas. Sen lärde jag mig backend på ett produktbolag där jag satt och kodade i Java. Men jag kände också efter ett tag att det var inte helt mig grej, att bara sitta och koda. Sen fick jag möjligheten att jobba som teknisk projektledare på Skanska. Då fick jag även en utbildning i projektledning på plats, som jag tyckte var väldigt kul. Det har hela tiden varit mycket ”learning by doing” för mig, från insidan av datorn till här och nu. Sen var det faktiskt en kompis som jobbade i Malmö stad som tipsade om den här tjänsten jag har nu, som projektledare för integration och automation.
Avdelningen IT och digitalisering på serviceförvaltningen är en servicepartner gentemot hela Malmö stad. Hur fungerar det när en beställning kommer in och vad blir din roll i projektet?
När en verksamhet inom Malmö stad behöver en digital lösning – som en integration, filöverföring eller automatisering – kontaktar de oss via vår gemensamma integrationsbrevlåda. Vi gör en första bedömning för att avgöra om det gäller TBI (tjänstebaserad integration), TEIS (filöverföring) eller RPA (automatisering), och kan även utveckla webbaserade applikationer vid behov. Därefter bokar vi ett möte med beställaren och en lösningsarkitekt för att klargöra behov och planera nästa steg. Vi ser också över vilka utvecklare som behövs, vi har både interna och externa med olika kompetenser.
Jag är även tjänsteägare för vår RPA-plattform UiPath, som effektiviserar repetitiva administrativa uppgifter. Exempel på lösningar vi utvecklat är automatisering av löneskulder och ekonomiskt bistånd, visning av badtemperaturer samt pakethantering där sensorer i postboxar signalerar när ett paket läggs i, vilket minskar onödiga körningar.
Hur mycket av din servicebakgrund har du nytta av i den här rollen?
Jag har lärt mig att hantera många olika människor. Jag har lätt att komma överens med folk. Jag är rätt kommunikativ, men det har nog också med arbetslivserfarenhet att göra, att om det är något så pratar vi. Att växa som person, och våga fråga om det är något.
Jag är projektledare i en upphandling nu. Det är första gången jag gör något sådant, och det är klart att det kan vara lite snurrigt i början. Men så börjar man prata med folk, och får stöd från både en upphandlingsenhet och en jättekunnig arkitekt här som hjälper till på vägen. Så från att först känna när jag fick det i knät att ”ska jag göra det här!?” så blir det något vi gör tillsammans och som jag lär mig jättemycket av. Då känner man också att de investerar i en och tror på en.
Jag har verkligen testat mig fram och jobbat med så mycket olika saker och här känns det som att jag har hittat hem. Här får jag de godbitar som jag vill ha. Samtidigt händer det grejer, så alla dagar ser olika ut. Vi måste ju vara med, speciellt inom ett område som IT och digitalisering där det rör sig så snabbt, annars finns vi nog inte kvar.
När är jobbet som roligast?
Det är alltid grymt när man fixat ett projekt eller en beställning och alla är nöjda. Det är ju mitt mål i projekten, när vi har testat en lösning i produktion och allt fungerar. Sen måste jag nämna kollegorna här. Jag vet inte hur många gånger jag bara suttit och lyssnat och tänkt ”shit, de kan så mycket…”. Och alla är så hjälpsamma här. Jag har fortfarande inte träffat någon som inte ha velat hjälpa till när jag behövt något. Jag trivs så himla bra.