"Det som skänker mig mest glädje är när man har en brukare som tar steg framåt. När vi tillsammans har jobbat för att klara av någonting och till slut gör det."
För Hussein Monzer är tiden han får spendera med personerna han besöker avgörande för hans trivsel på arbetsplatsen. Att få tillräckligt mycket tid tillsammans är avgörande för att de tillsammans ska nå framgång, menar han. Inom teamen för stöd och service ges verkligen den möjligheten.
Hur kom du till funktionsstödsförvaltningen?
Jag jobbade inom rättspsykiatrin i Trelleborg och då blev jag rekommenderad av en kollega att söka mig hit. Jag följde det rådet och började först att arbeta på ett LSS-boende i Malmö under sommaren 2020. Efter att ha varit där ett tag gick jag vidare till teamen för stöd och service där är jag fortfarande kvar.
Vad innebär ditt jobb inom teamen för stöd och service?
Det är mycket kontakt med brukare. Vi är hemma hos dem och jobbar med att stötta och motivera dem i vardagen. Det kan handla om saker som att få dem att borsta tänderna, att duscha eller att äta. Vi jobbar mycket med att få våra brukare att kunna bli så självständiga som möjligt. Det innebär att vi jobbar mycket med motivation och lågaffektivt bemötande. Om de behöver hjälp med städning försöker vi få dem att vara delaktiga, till exempel genom att jag städar vardagsrummet och toaletten medan brukaren uppmanas att städa hallen. På så vis kan vi nå resultat tillsammans.
Vad är det mest givande med ditt jobb?
Det är ett väldigt varierande jobb och det är något jag definitivt uppskattar. Men det som skänker mig mest glädje är när man har en brukare som tar steg framåt. När vi tillsammans har jobbat för att klara av någonting och till slut gör det. När man sen dessutom får höra att de är tacksamma över stöttningen de fått och jag märker på dem att de mår bättre, då mår jag också bra. Det är verkligen en fantastisk känsla.
Vilka utmaningar finns det i ditt jobb?
Det finns flera saker som är utmanande, men en är att det skiljer så mycket mellan våra olika brukare. Vi går till personer tillhörandes alla tre personkretsar, så det kan verkligen vara stor skillnad från en person till en annan. Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska anpassa sig till varje individ, det är något man får jobba med och man blir bättre på det med tiden. En annan utmaning är att sätta rätt gränser.
Vilka egenskaper behöver man i ditt jobb?
Att vara ödmjuk och ha en förmåga att verkligen lyssna på människorna du kommer hem till. Att se vad de har för behov. Jag tycker att det är viktigt att man har förmågan att få personerna att känna sig avslappnade och inte som en belastning. Jag vet att många känner att de är en belastning och det ska de verkligen inte känna. Där gäller det att man uttrycker sig på rätt sätt. Det är självklart också väldigt viktigt att man har ett stort tålamod då framstegen ibland kan ta lång tid.
Skulle du rekommendera andra att söka jobb inom teamen för stöd och service?
Absolut! Har man viljan att hjälpa andra människor och samtidigt tålamodet för att klara av det så är det här en fantastisk arbetsplats. Det finns mycket som är väldigt positivt med att jobba här. Jämför man med hur det är inom hemtjänsten är det stor skillnad när det gäller tiden vi har att ge våra brukare. Inom hemtjänsten kan man ha en insats som är 15 minuter, medan en insats hos oss kan vara en timme. Här ges du verkligen större möjlighet att kunna hjälpa människorna du besöker.