Kommunikation viktig del i rollen som specialistunderskörska
”När patienten blir bekväm lyckas man!” För Nahida Hassan Ramazan är möjligheten att skapa relationer med patienterna och få dem att känna sig trygga det häftigaste med arbetet som specialistundersköterska.
Vad är det bästa med att vara specialistundersköterska i funktionsstödsförvaltningen?
– Det bästa är att jag får möjlighet att vara nära patienten och kommunicera på ett sätt som passar just den personen. Jag möter personer med olika diagnoser och använder olika kommunikationsmetoder. Att få kontakt och skapa en relation är det häftigaste. Det handlar inte bara om att utföra insatsen – man behöver känna av patienten och se helhetsperspektivet. Hur mår personen? Vilka finns runtomkring, är det personal eller anhöriga?
Vad innebär det att vara specialistundersköterska?
– Jag får olika delegeringar av sjuksköterskor. Det kan vara att byta katetrar, lägga om sår och ta blodprov utifrån ordination. Det roligaste tycker jag är att ta blodprover! Ibland kommer man till någon som säger att den är svårstucken, då får man känna in personen och skapa trygghet. Man kanske snackar om något de tycker om, ibland sätter jag på musik eller dansar med dem. Man får lirka sig fram och känna av stunden, så de känner att vi fixar det tillsammans. När patienten blir bekväm så lyckas man!
När känner du dig extra stolt i ditt arbete?
– När patienter säger ”det här gjorde du bra, det gjorde inte ont och du förklarade tydligt”. Jag blir också stolt när vi i teamet, som består av sjuksköterskor och andra specialistundersköterskor, till exempel lyckas förebygga att ett sår läcker. Vi tänker tillsammans och tar råd av varandra.

Nahida Hassan Ramazan, specialistundersköterska.