$left
$middle
"Möjligheten att få bidra till att hjälpa en människa att ta steg framåt är något jag verkligen uppskattar."
Sara Johansson
Stödassistent

"Möjligheten att få bidra till att hjälpa en människa att ta steg framåt är något jag verkligen uppskattar."

Sara Johansson visste redan i tonåren att hon ville jobba inom vården. Från början hade hon tankar på att utbilda sig till sjuksköterska, men efter att han jobbat på ett äldreboende och inom hemtjänsten förstod hon att det skulle bli mer tid för omvårdnad om hon utbildade sig till undersköterska. Det är ett beslut hon är glad över i dag.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

– I tonåren hade jag funderingar på att utbilda mig till sjuksköterska. Men innan jag började ville jag testa på att jobba i vården för att se vad det egentligen innebar, så då började jag som vårdbiträde på ett äldreboende. Det kändes inte riktigt som min grej, så då testade jag på att jobba inom hemtjänsten och kände direkt att det verkligen var något jag ville fortsätta med. Jag insåg att man som sjuksköterska inte har lika mycket tid åt omvårdnad och då förstod jag att jag skulle trivas bättre som undersköterska.

Hur gick det till när du kom till funktionsstödsförvaltningen?

– Jag fortsatte att jobba inom hemtjänsten på hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen och trivdes väldigt bra med det. Men jag kände en samordnare inom teamen för stöd och service på funktionsstödsförvaltningen och hon hade vid ett flertal tillfällen sagt till mig att jag borde söka mig dit. Hon menade att arbetssättet här skulle passa mig betydligt bättre då det var mindre stressigt och man gavs längre tid med varje brukare. Så under min föräldraledighet funderade jag över det och beslöt mig för att testa på det. Nu har jag varit här sedan november 2021 och trivs otroligt bra.

Är det så stor skillnad på arbetssättet som du fick beskrivit för dig?

– Att byta från hemtjänsten till teamen för stöd och service är det bästa jag har gjort. Det är jättestor skillnad i arbetssätt och på vilken tid vi har att hjälpa varje brukare. Här har vi tid att sitta ner och prata med människorna vi träffar, det fanns det aldrig tid med inom hemtjänsten. Där skulle vi bara in och ut så snabbt som möjligt. Här fokuserar vi på att verkligen hjälpa brukarna, det får ta den tid det behöver ta. Det är fantastiskt skönt.

Vad är det mest givande med ditt jobb?

– Det är när man lyckas nå ett mål eller delmål, när man har bidragit till att hjälpa en människa att ta steg framåt. Nyligen lyckades jag få en brukare att tvätta håret för första gången på två år och det var verkligen en underbar känsla. Det krävde många långa samtal för att nå dit, men det visar bara att tålamod och tid är viktiga ingredienser när det gäller att hjälpa människor.

Vilka utmaningar finns det?

– Den största utmaningen är att kunna sätta gränser gentemot brukarna. En del vill ha mer hjälp än vad de egentligen behöver och då måste man vara tydlig med det. Skulle vi hjälpa dem med saker de egentligen klarar av själva skulle vi stjälpa snarare än hjälpa dem. Då gäller att vara tydlig med det och motivera dem till att ta tag i saken själva. Det är lätt hänt att de här personerna tror att de klarar mindre än vad de gör och då är det viktigt att vi stöttar och får dem att inse att de klarar mer än de för tillfället tror. Att våga säga nej är inte så lätt alltid, men det är viktigt.

Vilka egenskaper tycker du att man behöver ha för att jobba som stödassisten inom teamen för stöd och service?

– Jag tror att man måste vara lite som en kameleont. Du måste kunna anpassa dig efter varje enskild brukare då deras behov ofta skiljer sig mycket åt. Alla behöver bemötas på olika sätt och det kräver att man är flexibel. Du måste kunna känna av vilken roll du måste träda in i vid ett givet ögonblick. Ska du vara lite hårdare eller mjukare? Det gäller verkligen att du kan läsa av personerna du besöker.

Skulle du rekommendera andra att söka sig till teamen för stöd och service?

– Har du rätt egenskaper skulle jag definitivt göra det. Men det krävs verkligen att man har de egenskaper som krävs för att det ska bli bra för våra brukare. Kan du sätta en annan människas välbefinnande och behov främst, då är det här något för dig. Klarar du av att vara något av en kameleont så är jag övertygad om att du kommer att göra ett bra jobb och att du kommer trivas utmärkt med det här jobbet. Då kommer både du och brukarna må bra tillsammans.

sv