$left
$middle
”Vi har ett mycket bra kollegialt lärande på Komvux Malmö.”
Susanna Assarsson
Lärare sfi/svenska som andraspråk, Komvux Malmö

Skönlitteratur är Susannas knep för att lära vuxna svenska

Böcker är det bästa verktyget för att lära elever svenska. I alla fall enligt Susanna Assarsson, sfi-lärare på komvux.

– När mina elever säger att de har lärt sig mycket och känner sig väl förberedda för nästa steg blir jag så glad och tacksam över mitt arbete, konstaterar hon.

Porträtt utomhus på Susanna som har långt rött hår, runda glasögon och svart blus.

Vill få eleverna att utmana sig själva

Susanna Assarsson undervisar vuxna i sfi på Komvux Malmö vid Södervärn. I hennes undervisning är skönlitterära böcker i centrum.

– Att läsa lättlästa böcker och prata om dem är ett jättebra sätt att lära sig ett språk. Eleverna får prata om sin läsning samtidigt som de lär sig av varandra och får nya perspektiv på det de läst. Det är jätteroligt att se hur mycket de tycker om att läsa och att boksamtalen blir så reflekterande.

Eleverna har med sig väldigt olika erfarenheter in i klassrummet. Att förutsättningarna ser så olika ut ställer krav på henne som lärare.

– Elevernas tidigare skolgång, var de kommer ifrån och befinner sig i livet just nu påverkar hur lätt de har att lära sig svenska. Alla elever behöver bli sedda och känna att inlärningen är på rätt nivå för dem. Jag vill få dem att våga utmana sig själva och känna att jag stöttar dem så de kan utvecklas, förklarar hon.

Elever och kollegor är det bästa med jobbet

Susanna tycker att det bästa med att vara lärare är att få se och följa elevernas utveckling.

– Det är kul när de berättar att de förstår en uppgift vi gjort eller en bok vi läst och diskuterat mycket bättre. När de blir klara på min nivå och säger att de har lärt sig mycket och känner sig väl förberedda för nästa steg blir jag så glad.

Elevernas feedback är också viktig för att utveckla undervisningen. Likaså spelar kollegorna en viktig roll.

– Vi har ett mycket bra kollegialt lärande. Det är viktigt att kunna fråga sina kollegor om råd när man kört fast. Att vi delar material vi gjort med varandra gör även att vi slipper uppfinna hjulet varje gång vi ska planera en lektion, säger Susanna.

Trygghet och trivsel är viktigt för Susanna

För Susanna är det viktigt att känna sig trygg i sin roll som lärare. Det är en av anledningarna till att hon valt att jobba i Malmö stad.

– Här kan jag fortbilda mig eller söka förstelärartjänst om jag vill, men just nu är jag nöjd med mitt jobb. Att läsa skönlitteratur med eleverna är det bästa valet jag gjort sedan jag blev sfi-lärare. Vi har fantastiska bibliotekarier som hjälper oss med förslag på böcker. Jag är dessutom med i en bokcirkel där vi läser böcker som vi kan använda i undervisningen.

sv