Beställ material om sexuell hälsa

På denna sida kan du beställa böcker för undervisning inom området sexuell hälsa.

HURboken

Nu kan du ladda ner eller beställa HURboken - ett inspirerande metodmaterial om verksamhetsutveckling genom SåSantmodellen gällande jämställdhet, jämlikhet och likabehandling.

Metoderna som beskrivs i HURbok är till för er som på allvar vill bedriva ett konkretiserat och professionellt värdegrundsarbete där normkritik används som ett analytiskt verktyg i syfte att skapa fler möjligheter för fler grupper. HURboken är författad av Linda Leveau, upphovsperson till SåSant-modellen, och ett samarbete mellan Malmö stad, Region Skåne och Kommunförbundet Skåne.

Böcker att beställa via Malmö stad

Böckerna är kostnadsfria.

Boken Var sitter känslorna? presenterar olika övningar och metoder som kan användas i sex-och samlevnadsundervisningen inom gymnasiesärskolan.

Särskoleelever är ungdomar som går igenom tonårens turbulens precis som alla andra och sex-och samlevnad är en viktig pusselbit för ungdomars uppväxt, utveckling och självkänsla.

Författare är Carolina Thelin.

Vi-boken syftar till att inspirera till forum för samtal,diskussioner, upplysning kring sex-och samlevnad. Boken presenterar olika metoder för att lyfta de frågor som engagerar ungdomarna mest av allt: frågor kring kärleken och livet.

Med hjälp av boken kan man arbeta med gruppdynamiska övningar som stärker sammanhållning och tillit, värderingsövningar som ger träning i att ta ställning och stå för sina åsikter. Eleverna får också faktakunskaper om kroppen och diskuterar konsekvenserna med oskyddat sex, samt den heterosexuella norm som exkluderar homo-, bi-och transsexuella människor. Bland annat. Boken vänder sig till grundskolan.

Projektledare för boken heter Linda Leveau.

Hjärtestunder är en bok som vänder sig till förskolan och som hjälper pedagoger att hitta ett gemensamt förhållningssätt till de frågor som barn i åldrarna 1–5 kan ha kring sex och samlevnad.

Barnen har ofta frågor sprungna ur verkligheten; varifrån kommer bebisar? Hur kommer bebisen ut? Varför har mammor ingen snopp? Barn behöver ärliga svar på sina frågor, svar på deras egen nivå. För förskolans del innebär detta att personalen måste hitta ett gemensamt förhållningssätt till sex och samlevnad.

Boken är skriven av Eva Mathiasson Thorbert.

Mellan raderna är en handbok i värderingsövningar kring sex-och samlevnad, sexualiteter och kärlekar.

Värderingsövningar är ett populärt och dymansikt sätt att arbeta i klassrummet. I Mellan raderna beskriver dramainstruktören Linda Leveau en mängd olika övningar som passar särskilt bra för teman som samlevnad, jämställdhet, kärlekar och sexualiteter.

Övningarna är beskrivna på ett unikt sätt som lyfter till ytan sådant som annars måste tolkas in – mellan raderna.

I Sexualitetskunskap finns förslag till innehåll för undervisning i sex- och samlevnad, jämställdhet och likabehandling - från de tidiga skolåren till gymnasiet.

Innehållet bygger på teman om relationer, sex, kroppen, sexualsyn, informationsvägar och makt. Skribenterna har samlad erfarenhet av arbete med sex- och samlevnadsundervisning. I detta material ger de förslag på hur man kan organisera skolans roligaste och allvarligaste ämne: Sexualitetskunskap.

Boken eller böckerna du vill beställa * (obligatorisk)
Boken eller böckerna du vill beställa

Sexuell hälsa