Publicerad 2018-12-17 14:11

Senast uppdaterad 2019-01-25 09:40

”Vad har antihalkstrumpor och rapsolja gemensamt?”

Den här retoriska frågan ställer dietist Frida Axberg till den grupp som sitter framför henne på dagens utbildning för kostombud. Svaret är att det är två väldigt olika verktyg som kan användas med samma mål: att förebygga fall hos äldre.

Två kvinnor lägger upp rullader på ett fat.

Här förbereder Annika Zilverframe och Kadrije Abdula rullader med lax - en fet fisk med mycket D-vitamin.

I salen sitter tio personer som alla har gått en grundutbildning och blivit certifierade kostombud inom ordinärt boende. Dagens utbildning är en fortbildning med fallpreventiv kost som tema.

Upplägget är en del med teori och en del med matlagning utifrån sina nyförvärvade kunskaper. Dessutom ingår en del där man tillsammans går en runda i en fiktiv affär och diskuterar matinköp utifrån fallförebyggande faktorer.

Kvinna föreläser.

Dietist Frida Axberg.

Fallprevention börjar i kylskåpet

Många känner nog till fallprevention sen tidigare i samband med att man pratar om bostadsanpassning – att man kan utforma bostaden på ett sådant sätt att man minimerar fall i hemmet. Men mellan fallprevention och kost ser nog inte alla samma självklara samband.

– Ofta ser man till tekniska lösningar, berättar dietist Frida Axberg. Det kan vara en del av det, men alla äter. Vi har redan verktyget mat, och om vi jobbar med det kan vi komma längre i arbetet med att förebygga fall bland äldre.

Man pekar på bild av en grönsak.

Deltagarna diskuterar kring vilken mat som kan tänkas klassas som fallförebyggande.

Risker och lösningar

Med åldern ökar risken för att falla och skada sig. I Sverige uppsöker varje år cirka 70 000 äldre sjukhus och 1600 dör efter skadorna från ett fall. Fall kan bero på många saker. Exempelvis minskar benmassan och muskelmassan, vilket i sin tur kan bli än värre av att det är lättare att bli inaktiv och undernärd. Vissa läkemedel kan även ge bieffekter som yrsel. Men det finns faktorer man kan tänka extra noga på för att planera fallförebyggande kost, berättar Frida Axberg. Den äldre behöver energi, men det rör sig också om att tänka kring hur man kan få in D-vitamin som stärker benmassan, protein för att bygga muskler, vätska bland annat för att få ut slaggprodukter från läkemedel, samt järn för att öka rörlighet och stabilitet.

Kvinna håller i ett fat med toast, bredvid en skål med hummus.

Antigona Osa visar upp toast med kantareller - en svamp full med D-vitamin. Bredvid syns en skål med järn- och proteinrik hummus tillsammans med paprika som har gott om C-vitamin.