Fehmarn Bält tunneln är en "game changer" för Sverige
Tänk er att antalet tåg ökar från 10 till 100 tåg per dygn mellan Danmark och Tyskland. Det blir närmare från Öresundsregionen till Hamburg än till Stockholm. Med pendling på 2,5 timmar mellan Köpenhamn och Hamburg öppnas arbetsmarknad, handel och turism för drygt tolv miljoner människor.
"I förra veckan undanröjde den tyska förvaltningsdomstolen det allra sista juridiska hindret för att bygga Fehmarn Bält-förbindelsen, det vill säga tunneln mellan Tyskland och Danmark. Med den kommer vi få, vad jag gärna kallar, en game changer för hela Sverige", sa Katrin Stjernfeldt Jammeh under webbinariet Metronsnack i november.
Fehmarn Bält-tunneln kommer att få en stor betydelse för den svenska industrin. Prognoser visar att godstrafiken kan fördubblas till 2035. Femern A/S prognos är en ökning från 10 till 100 tåg per dygn mellan Danmark och Tyskland.
Mer gods på järnväg är bra för både industrins konkurrenskraft och klimatet. Det är något som Sverige liksom Danmark, Tyskland och hela EU arbetar med nu. EU kommissionen har utlyst 2021 till ”Year of the rail”.
Så här kommenterade Danmarks transportminister, Benny Engelbrecht, Fehmarn Bält-beslutet i den tyska domstolen i dansk media:
"Det är viktigt att det är ett tydligt besked, så byggandet kan komma igång på tyska sidan. Det är inte bara en stor dag för dansk-tyska relationer, utan också för Europa och för att skapa gröna transportkorridorer."
Även franska medier uppmärksammar nyheten. La Tribune rapporterar till exempel: ”Tyskland: grönt ljus för byggandet av världens längsta nedsänkta tunnel.”
I Sverige pågår en intensiv diskussion mellan politiker, branschorganisationer och industri om en långsiktig transportplan för Sverige från 2022 och 12 till 16 år framåt. I de samtalen är ökningen av tågtrafik i Fehmarn Bält-tunneln och behovet av Öresundsmetron viktiga komponenter.
Här kan du se hela sändningen av Metrosnack: När blir Öresund en flaskhals för svensk industri? (ca 45 min)