Hårdare tryck över sundet – nu och i framtiden
En ny trafikprognos visar att Öresundsmetron skulle öka antalet resor över sundet med 3,2 miljoner redan första året. Men prognoser är prognoser. Redan i våras och på försommaren ökade antalet pendlarresor över Öresund med 17,3 procent jämfört med andra kvartalet 2023, enligt Öresundsindex. Ett starkt trendbrott.
– När Malmö gör trafikprognoser för Öresundsmetron ser man potentialen. Redan under metrons första år är prognosen över två miljoner resor till och från den nya stadsdelen Galeonen. Och 3,6 miljoner resor till och från Masttorget. För att inte tala om de över 15 miljoner nya resorna till Malmö C och vidare. Vi ser och kan planera för hur hela regionen kommer växa och utvecklas, säger Micael Nord, Malmö stads näringslivsdirektör.
Malmös uppdaterade trafikprognos ”Passagerarprognos för Öresundsmetron” bygger på de senaste antagandena om befolkning, större infrastrukturprojekt, linjedragning och planerade metrostationer i Malmö och Köpenhamn. Tidsperspektivet är 2040 till 2065-2070. Beräkningsmetoden baseras på officiella modeller som används av Trafikverket, Köpenhamns kommun med flera.
– Om 16 år visar prognosen på 60 000 enkelresor per dag för södra Öresund (mellan Malmö och Köpenhamn) med enbart Öresundsbron, men ingen Öresundsmetro. När vi bygger ut Öresundsmetron så ökar det totala antalet enkelresor per dag över södra Öresund till sammanlagt 70 000, säger Anders Nilsson, trafikplanerare i Malmö stad.
– Med Öresundsmetrons kortare restider kommer 500 000 fler jobb nås inom en timmes restid. Enligt beräkningar från konsultföretaget WSP blir effekten av restids- och tillgänglighetsvinster, med många fler jobb inom pendlingsdistans, drygt 32 miljarder kronor, menar Anders Nilsson.
– Jag tycker det är en av flera siffror som visar vilken viktig samhällsekonomisk investering Öresundsmetron är, menar Anders Nilsson.
Trafiken över Öresund slår nya rekord
Redan idag är det mycket trångt på Öresundstågen i rusningstid och de senaste siffrorna visar att alla trafikslag ökar över sundet. Både persontrafik och pendlartrafik slår nya rekord efter den djupa svackan under pandemin.
– Siffrorna för pendlartrafiken visar en ökning med 17 procent vilket är bra för utvecklingen av arbetsmarknaden. Det stimulerar hela i Öresundsregionen och ger en påminnelse om potential och behov av mer kapacitet i framtiden, säger Micael Nord.
Ökning på metrostationer i Köpenhamn
På den danska sidan är det metrostationerna Köpenhamn H, Østerport och Lergravsparken som i framtiden får flest resenärer med Öresundsmetron. Det beror på att de stationerna är knutpunkter i Köpenhamn med byten vidare med annan kollektivtrafik.
Samtidigt kommer Öresundsmetron minska trycket på belastade knutpunkter för regionaltåg till och från Köpenhamns flygplats, Örestad och Köpenhamn H. Ett särskilt behov finns att avlasta på Köpenhamn H som redan är en flaskhals med förseningar och inställda tåg varje dag.