Skanskas vd vill att staten utreder Öresundsmetron nu
Visa politisk beslutsamhet, bredda finansieringen, dra nytta av alla samhällsnyttor en Öresundsmetro ger och ta rygg på EU:s långsiktiga transportstrategi. Så lyder Skanskachefens rekommendation till svenska och danska politiker vad gäller Öresundsmetron.
Norge testar nu via Statens Vegvesen, motsvarigheten till Trafikverket, samverkan mellan det offentliga och privata i flera projekt. Myndigheten upphandlar privata aktörer som inte bara ska projektera och bygga utan även ansvara för en del av finansieringen och driften under ett visst antal år.
Så här tycker vd:n för Skanska Sverige att projektet Öresundsmetron kan förverkligas.
– Lägg projektet Öresundsmetron i ett fristående bolag, så konkurrerar det inte med andra infrastrukturinvesteringar som är nödvändiga, säger Magnus Persson, vd Skanska Sverige, om hur Öresundsmetron kan förverkligas.
Öresundsregionen har bra erfarenheter att bygga på.
– En väg fram skulle kunna vara att Öresundsbrokonsortiet får i uppdrag att förverkliga projektet eftersom de har stor erfarenhet från Öresundsbron. Det projektet har ju blivit mycket lyckat, säger Magnus Persson.
Men liksom många andra, avvaktar nu Skanska tydliga signaler från ländernas regeringar.
– För att Öresundsmetron skall bli realitet krävs en statlig överenskommelse mellan Danmark och Sverige. Så gick det till när Öresundsbron kom till liksom överenskommelsen mellan Tyskland och Danmark som behövdes för Fehmarn Bält-tunneln.
Magnus Persson ser alltså inte så stora utmaningar vare sig för att hitta en bredare finansiering eller att faktiskt genomföra tunnelbygget och sedan driva Öresundsmetron. Den blir en naturlig del nu när Köpenhamn bygger ut sin metro.
– Öresundsbron var ett lyckat exempel där svenska och danska staten gick samman, handlade upp entreprenörer och hade en plan för driften som fungerar mycket bra, säger Magnus Persson.
Det är tydligt vilka positiva effekter Öresundsmetron skulle få för hela regionen genom stadsutveckling och frigörandet av kapacitet för person och godstrafik på Öresundsbron.
Internationell trend mot spårbunden trafik
Magnus Persson pekar ut en internationell trend mot att spårburen trafik blir allt viktigare. I Stockholm anläggs nu till exempel tre mil nya spår och 18 nya tunnelbanestationer. Projektet kostar runt 54 miljarder kronor.
Köpenhamn har nyligen invigt fem nya stationer. I september slog Köpenhamnsmetron nytt rekord med 11,2 miljoner passagerare, långt över prognosen. Och utbyggnaden fortsätter.
– Ökade investeringar i spårbunden trafik behövs för att minska klimatbelastningen. EU kommer framöver kräva att mer gods skall gå på järnväg. Om det inte fungerar hela vägen får det förödande konsekvenser för hela det svenska näringslivet, säger Magnus Persson.
Staterna bör agera nu
– Öresundsmetron tar uppskattningsvis 15-20 år att bygga (inklusive detaljplanering, tillstånd, remisstid och byggtid, red. anm.). Det är hög tid att sätta i gång med planeringen för projektet så att det kan färdigställas när kapacitetstaket nås på Öresundsbron.
– Skanska bistår redan idag med kompetenser för att förverkliga projektet. Med en tydlig signal från svenska och danska staten kan vi öka insatserna ytterligare, menar Magnus Persson.