PM Nilsson, vd på Timbro.

PM Nilsson engagerar sig i Öresundsmetron

Nu står det klart att Timbros vd PM Nilsson blir medlem i Öresundsmetro Executive, ett dansk-svenskt forum som bidrar i arbetet med att förverkliga en tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn. Vad fick honom att bli medlem och hur ser han på behovet av infrastruktursatsningar framåt?

PM Nilsson har sedan en längre tid engagerat sig i infrastrukturfrågor och är dessutom ursprungligen från Lund. Beslutet att engagera sig i Öresundsmetro Executive var därför inte särskilt svårt.

– Jag vill lära mig mer om Öresundsregionen och om transportsystemet mellan två viktiga städer, Köpenhamn och Malmö. Jag är ju född och uppvuxen i Lund så hela regionen ligger nära mig, säger han.

”Trafik på räls det tveklöst bästa och mest effektiva systemet”

Den bilfria staden är något som PM återkommer till när han pratar om infrastruktur och hur han ser att de moderna städerna utvecklas. I en gemensam debattartikel tidigare i höstas skrev han och Volvo Cars tidigare vd Håkan Samuelsson om hur färre bilar i städerna kommer leda till städer som är: ”renare, tystare och säkrare och som attraherar folk och företag”. Rälsburen trafik är vägen framåt menar han.

– Olika rälslösningar mellan städer är tveklöst det bästa och mest effektiva systemet för att transportera många människor in i städernas kärna. För Malmös och Lunds del är det ju dessutom mycket attraktivt att vara en del av Köpenhamns dagliga pendlingssystem, säger PM Nilsson.

Hur väl skulle han då säga att Öresundsmetron passar in i hans sätt att se på moderna infrastruktursatsningar?

– Närmast perfekt.

Det är viktigast när regeringen planerar för kommande infrastruktursatsningar

I mitten av januari presenterade Trafikverket sitt inriktningsunderlag som ska fungera som stöd i regeringens arbete med kommande infrastrukturproposition. Myndigheten konstaterade då att hårda prioriteringar kommer krävas för att hålla uppe takten i investeringar och underhåll. PM Nilsson är tydlig med vad han anser är viktigast nu när regeringen ska lägga planen för närmaste årens infrastrukturpolitik.

– Att återta initiativet i frågan om nya banvallar mellan de stora städerna i södra Sverige. Man behöver inte kalla det höghastighetsbana om man inte vill. Men vi behöver nya banvallar, de får gärna vara raka och det bör gå att köra tåg snabbt, säger han.

sv