Två mötande tåg i Skåne.

Så går arbetet med nya dubbelspåret mellan Hässleholm och Lund

Ulrika Geeraedts som är programdirektör för Nya stambanor på Trafikverket, och från mars ny planeringsdirektör, berättar om hur arbetet med kapacitetshöjande åtgärder i Skåne går framåt. Det handlar både om dubbelspåret mellan Hässleholm och Lund samt andra kompletterande åtgärder.

– Vi är i full gång, vår inställning är att vi ska göra detta i så snabb takt som möjligt. Just nu pågår samrådsprocesser där vi tar in berörda regioner och kommuner för att få med deras perspektiv. Vi kollar också på förslag på nya sträckningar av banan, säger Ulrika Geeraedts.

Ulrika Geeraedts, programdirektör för Nya stambanor på Trafikverket.

Ulrika Geeraedts.

Efter att regeringen i december 2022 stoppade projekten för nya stambanor för höghastighetståg fick Trafikverket i uppdrag att utreda möjliga kapacitetshöjande åtgärder i hela järnvägssystemet i Skåne. Det resulterade i att regeringen i slutet av 2023 tog beslut om att trots allt bygga två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Lund samt, utöver det, ett antal ytterligare kapacitetshöjande åtgärder.

– Regeringen ville vara säker på att Hässleholm-Lund var det bästa för att öka kapaciteten och då kollade vi på det. Utöver dubbelspår föreslog vi bland annat mötesspår för att säkerställa godstrafikens framkomlighet och utbyggnad av Malmö C. Det ska nu genomföras.

Till skillnad från det nya dubbelspåret innebär de kompletterande åtgärderna inte lika stora kostnader och kan dessutom genomföras inom 6 till 8 år. Just tiden är avgörande menar Ulrika Geeraedts.

– När Fehmarn Bält-tunneln är klar vill vi att de kompletterande åtgärderna ska möta behovet av ökad kapacitet i järnvägssystemet, säger Ulrika Geeraedts.

Stambanan i stort behov av underhåll

Kompletterande åtgärder kan lösa en del av kapacitetsproblemen på kort sikt men för att systemet ska fungera fullt ut måste man rusta upp stambanorna enligt Trafikverket. Sedan 90-talet har trafiken med fjärrtåg i Sverige ökat med 50 procent samtidigt som regionaltågen ökat med 200 procent och allt talar för att både person- och godstrafik kommer fortsätta öka.

– Vi har en stambana som är i stort behov av underhåll, samtidigt använder vi den under hela dygnet så det är en stor utmaning. Men vi måste rusta upp stambanan för att komma åt kapacitetsbehovet, det kommer vi inte ifrån, säger Ulrika Geeraedts.

Trafikverket bedömer att dubbelspår Hässleholm-Lund kan stå klart för trafik i mitten av 2040-talet.

Kompletterande åtgärder vid Malmö C:

  • Ny planskild spårkorsning på Malmö bangård
  • Nya spår och plattformar Malmö C Övre
  • Samt dubbelspår Östervärns station–Malmö C

Kompletterande åtgärder för ökad godstrafik:

  • Förbigångsspår Slätthult
  • Mötesspår på godsstråket genom Skåne
  • Förbigångsspår Rättelöv och spår 21 i Hässleholm.
sv