Tunnelbanebygge M4 i Köpenhamn. Foto: Bax Lindhardt / Metroselskabet

Öresundsmetron kan minska klimatbelastningen med en tredjedel

Framförhållning i projektering och balans mellan samhällsnytta och klimatbelastning. Det är strategin som gör Öresundsmetron till en klimatsmart investering i infrastruktur. En ny rapport visar potential för en minskning av CO2-utsläpp med 30 procent eller mer när den byggs.

Ökade rälsburna transporter har stor klimatpotential. Men att bygga ny infrastruktur medför också en klimatbelastning. Förhållandena mellan potential och klimatbelastning för Öresundsmetron blir tydliga i en rapport från konsultföretaget AFRY beställd av Malmö stad.

– Öresundsmetron får stora positiva miljöeffekter på sikt. Våra scenarion gör att vi redan i planering och målsättningen kan påverka projektets klimatvinster, säger Leif Gjesing Hansen, projektledare för Öresundsmetron som doktorerat i transportgeografi och regional utveckling.

Ny teknik minskar klimatbelastningen

Leif påpekar dock att AFRY-rapporten med dess beräkningar och resonemang driver projekteringen mot att säkerställa goda klimateffekter.

– Studien visar att när Öresundsmetron byggs kan klimatbelastningen minskas med en tredjedel till runt 460 000 ton CO2. Men det förutsätter att man använder den nyaste och smartaste design- och byggtekniken, säger Leif Gjesing Hansen.

Beräkningen görs utifrån de byggmaterial och metoder som används idag. Om man i stället räknar med att betong och stål produceras nära nog klimatneutralt, enligt branschens egna klimatmål, kan klimatbelastningen bli betydligt lägre.

Mer gods på järnväg, mindre på vägar och flyg

Öresundsmetrons klimatrapport utgår från scenarion där Öresundsmetron avlastar Öresundsbron från lokal persontrafik. Metron frigör därmed järnvägskapacitet på bron, vilket kan minska väg- och flygtransporter. Det är just överflyttning av godstrafik till järnväg som ger de största klimatvinsterna när den är färdigbyggd.

Mer plats för gods på bron är också starkt efterfrågat av svensk industri.

Även kapaciteten för fjärrtåg med persontransporter ökar. Det gör att fler kan ta tåget snabbare och billigare till och från kontinenten. Även det påverkar klimatet positivt.

Flytten av persontrafik till metron ger också viss positiv klimateffekt. Men jämfört med andra tunnelförslag ger metron mer tillväxt, välfärd och livskvalitet. Restiden Malmö C till Köpenhamn H mer än halveras till drygt 20 minuter. Avgångarna kan öka från sex på bron till 40 avgångar i timmen i metron.

Bra klimatbalans

AFRY:s studie visar att Öresundsmetron potentiellt kan nå klimatbalans efter 35 till 50 år, beroende av vilka bygg- och driftsscenarier som används.

– Det kan låta som en lång tid. Men att bygga en fullskalig järnvägstunnel som sänks ner i Öresund skulle ge långt mer CO2-utsläpp över en livscykel.

Ett exempel. Fehmarn Bält-konsortiet beräknar klimatpåverkan från bygget av den 18 km långa sänktunneln mellan Danmark och Tyskland till drygt 2 miljoner ton CO2. Som jämförelse beräknas bygget av den 24 km långa borrade metrotunneln under Öresund ge en klimatpåverkan på drygt 460 000 ton CO2 med den senaste design- och byggtekniken.

– Om projektering och planering görs på rätt sätt, kan Öresundsmetron byggas med en klok balans, avslutar han.

sv