Karta över linjedragningen för Öresundsmetron mellan Köpenhamn och Malmö.

MKB för metrolinje M5 i Köpenhamn går på remiss – även i Sverige

Miljökonsekvensbeskrivningen av Köpenhamns nya metro M5 är klar. Efter sommaren går den ut på remiss öppen för svenska intressen att reagera på. Frågorna om var M5 ska dras och om en förgreningskammare anläggs är avgörande för intressenter i Sverige. Till sommaren 2025 väntas danska Folketinget fatta beslut om hur det blir.

I miljökonsekvensbeskrivningen beskrivs två alternativa linjedragningar för M5, från Köpenhamn H till Refshaleøen eller från Østerport till Lynetteholm.

– Dragningen Köpenhamn till Refhaleøen öppnar för en bra anslutning till Öresundsmetron. Ett beslut om att anlägga en förgreningskammare blir också viktigt för fortsatt dragning mot Sverige. Nu har svenska intressen goda möjligheter att påverka hur det ska bli, säger Leif Gjesing Hansen, projektledare för Öresundsmetron som doktorerat i transportgeografi och regional utveckling.

Remiss om M5:s MKB

Det öppna remissförfarandet om M5:s miljökonsekvensbeskrivning pågår mellan den 1 augusti till den 26 september. Medborgarmöten hålls både fysiskt och digitalt. Se faktaruta nedan. Sammanställningen blir underlag till danska Folketingets beslut om hur Köpenhamns metro ska utvecklas.

Arbetet med miljökonsekvensbeskrivningen har pågått under våren efter att Köpenhamns politiker enades om att metrolinjen M5 vore den bästa för staden. M5:ans linjesträckningen med en koppling till Öresundsmetron, menar experter och politiker, bidrar bäst till stadsutveckling i både Köpenhamn och Malmö.

Kartan anger M5:s linjedragning i Köpenhamn

Linjedragningen för M5 i Köpenhamn.

Den nya metrolinjen kommer ha stor inverkan på bostadsområden, näringsliv och rekreation i stadsdelen Nordhavn och den nya halvön Lynetteholmen i Köpenhamn. Det som pågår där beskrivs som den mest ambitiösa stadsutvecklingen i Norden. De synergier en tunnelbana ger väntas även på den svenska sidan. Bland annat talar mycket för att trafiken mellan städerna kommer öka snabbt.

Planering i Malmö

I Malmö kommer tre planerade tre stationer påverka stads- och regionsutvecklingen. Öresundsmetron kommer ge skjuts åt arbetsmarknad, bostäder, handel, besöksnäring, forskning liksom attraktionskraft för att locka internationella spetstalanger till regionen.

– Att utvecklingen kommer ta ett språng är klart. Men det är en fråga om pengar också. Köpenhamns kommun driver på för att få draghjälp av statlig finansiering för M5. Malmö och Skåne försöker få Trafikverket och den svenska regeringen att agera på de stora möjligheterna, säger Leif Gjesing Hansen.

Sommaren 2025 väntas danska Folketinget behandla ett konkret förslag om att bygga M5, förberedd för en anslutning till Malmö och Skåne eller inte.

– Det öppna remissförfarandet av miljökonsekvensbeskrivningen är en signal till den svenska regeringen om möjligheterna att förverkliga Öresundsmetron. Under sommaren blir också Trafikverkets utredning om kapacitet i transportsystemet över Öresund klar. I den föreslås att regeringen inleder en bilateral svensk-dansk utredning av nya Öresundsförbindelser, säger Leif Gjesing Hansen.

Svenskar kan lämna remissvar

I miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) ingår en bedömning av tekniska möjligheter att förbereda en anslutning till Öresundsundsmetron till Sverige när M5 byggs. Remisstiden äger rum mellan den 1 augusti och 26 september. Både danska och svenska intressenter kan lämna in remissvar.

Ett fysiskt medborgarmöte sker onsdagen den 21 augusti, kl. 19-21, Kulturhuset Islands Brygge.

Ett digitalt medborgarmöte sker tisdag 27 augusti kl. 16-18.

Svenskar är välkomna till båda mötena.

sv