Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Planen är lagd för Malmös första metrostationer

Malmö stad har lagt planen för metrostationerna och var stadsutvecklingen kan ske runt Öresundsmetrons tunnelbygge. Det blev klart när kommunstyrelsen den femte juni beslutade om inriktningen i den fördjupade översiktsplanen. Signalen är tydlig, alla partier i Malmö står bakom Öresundsmetron.

– Jag är tacksam för att politiker från alla partier ser vilken framtidssatsning det här är. Öresundsmetron kommer att underlätta livet både för Malmöborna och för besökare och pendlare från när och fjärran. Det här är ett projekt som gynnar inte bara Malmö eller Öresundsregionen, utan hela Sverige, säger kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Öresundsmetron mellan Sverige och Danmark för människor närmare varandra. Turen tar lite drygt 20 minuter mellan Malmö C och huvudbangården i Köpenhamn. Dessutom går det att stiga på och av längs vägen på båda sidor. Snabbare resor stimulerar jobb, utbildning, forskning och turism. När pendlare och besökare väljer Öresundsmetron frigörs också järnvägsutrymme på och omkring Öresundsbron som kan användas för fler godståg och fjärrtåg till kontinenten.

– En tunnelbana är ett av de mest miljövänliga och effektiva transportmedel som finns. Att Köpenhamns metro får en sträckning in i Malmö, via två stationer i Västra hamnen och en vid Malmö centralstation, gör att Öresundsregionen öppnas upp på helt nya sätt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Malmö utreder fler stationer

Den fördjupade översiktsplanen utreder också om det kan bli fler stationer efter Malmö C till fler delar av staden. Malmö är en tätbebyggd stad på relativt liten yta, och skulle tjäna på att flytta hållbara transporter under jord. Det kommer stimulera tillväxt och innovation, enligt både utredningar och forskning.

Planerade metrostationer i Västra hamnen fram till Malmö C.

Vad är vitsen med just en fördjupad översiktsplan?

– En fördjupad översiktsplan är både ett konkret verktyg för staden och en vision för hur framtidens Malmö ska se ut kopplat till Öresundsmetron. Att Malmö blir Sveriges andra stad med en tunnelbana – hur påverkar det Malmö och Malmöborna? Det ska bli spännande att gräva i det.

Är det realistiskt att tro att något kommer fram i planarbetet som kan påverka den svenska regeringen att driva metro-frågan?

– Det händer mycket kring Öresundsmetron nu. På båda sidor av sundet pågår utredningar om anslutningar för Öresundsmetron, och Trafikverket kommer snart att publicera sin utredning om kapacitet och redundans för transporter över Öresund.

– Detta sammantaget ökar trycket för att den svenska regeringen ska starta dialogen med den danska regeringen angående nästa steg, avslutar Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Här planeras de första metrostationerna i Malmö

I den första etappen ansluter Öresundsmetron i den norra delen av Västra hamnen (Galeonen+), med en station på befintlig mark. Öresundsmetron går sedan vidare via en borrad tunnel med en station söder om Masttorget i höjd med Stora Varvsgatan, innan den ansluter till Malmö central, söder om stationen. En depå för service av tågen och eventuellt någon ytterligare station tillkommer i den första etappen. De första stationerna blir: Galeonen+, Masttorget och Malmö C.

sv