Infospottar - marknadsföring av evenemang

Tillsammans med flera av stadens kultur- och nöjesaktörer äger Malmö stad fem stycken så kallade infospottar. Det handlar om dubbelsidiga digitala skärmar med touchfunktion placerade vid citytunnelstationerna. Dessa är avsedda för information om och marknadföring av stadens kultur- och nöjesliv.

Skyltarna samfinansieras av nio partners som också har förtur:

  1. Malmö stad fastighets- och gatukontoret
  2. Malmö stad fritidsförvaltningen
  3. Malmö stad kulturförvaltningen
  4. Malmö stad stadskontoret, omvärld och näringsliv
  5. Malmö stad stadskontoret, kommunikationsavdelningen
  6. Malmö Arena
  7. Malmö Live Konserthus
  8. Malmö Opera
  9. Boplats Syd/MKB

Innehållet ska spegla Malmös utbud av evenemang inom kultur, nöje och idrott med fokus på det som är brett och som riktar sig till många besökare. Ett stort allmänintresse styr vad som visas. Det samlade innehållet som visas på skyltarna ska ge en god bild av vad som händer i Malmö.

Vid behov kan skyltarna användas för att visa viktig samhälls-, trafik- och krisinformation med Malmö stad eller andra myndigheter som avsändare.

Här finns infospottarna

  1. Triangeln norra
  2. Triangeln södra
  3. Malmö C Centralplan
  4. Malmö C Anna Lindhs plats
  5. Hyllie södra

Riktlinjer för innehåll

Innehållet ska:

  • Handla om större evenemang som är öppna för och vänder sig till allmänheten (boende och besökare).
  • Totalt sett spegla Malmös utbud inom kultur, nöje och sport.
  • Profilera staden Malmö, stärka varumärket Malmö och stödja Malmös besöksnäring.
  • Kommunicera korta, enkla och tydliga budskap.
  • Sponsorlogotyper är tillåtna.

Innehållet får inte:

  • Innehålla kommersiella budskap med pris- och kampanjinformation.
  • Göra reklam för kommersiella företag, produkter och tjänster som inte handlar om arrangemang och evenemang i Malmö, men sponsorlogotyper från kommersiella aktörer är tillåtna.
  • Innehålla politiska eller religiösa budskap eller ha politiska eller religiösa avsändare.

Riktlinjer för utformning

Budskapet ska hinna uppfattas på tre sekunder. Ju mindre info, desto större läsvärde/uppmärksamhet.

  • En enkel bild med få detaljer och tydliga kontraster ger bästa möjliga synbarhet.
  • Arrangörens namn eller logga ska vara tydligt.
  • Namnet på/rubrik för arrangemanget ska vara tydligt.
  • Datum
  • Webbadress
  • Kraftigt typsnitt

Teknisk specifikation

Bilder

  • Dubbelsidiga 75 tums skärmar med touchfunktion.
  • Bildformat: stående 9 x 16 portrait
  • Bildstorlek: full HD-upplösning 1080 x 1920 pixlar (då täcker bilden hela skärmen)
  • Filformat: högupplöst .jpeg eller .png.

Rörlig bild/video

  • Video bit rate: 4000
  • Frame rate: 25
  • Filmlängd: max 9 sekunder
  • Filformat: .mp4 med videocodec x264
  • Filstorlek: max 30MB

Materialleverans och publicering

Materialet skickas som bifogad fil till vesna.lagerstedt@malmo.se i rätt filformat och enligt riktlinjerna senast två veckor innan publicering. Om du inte representerar Malmö stad måste du ange vem din kontaktperson i Malmö stad är.

Filen ska döpas med namn på evenemanget och datum för publicering-avpublicering (t ex Sommarscen 190603-190818)

Kontakt

För ytterligare information kontakta stadskontorets kommunikationsavdelning: vesna.lagerstedt@malmo.se

Den 31 oktober 2021 avvecklades de fem infartsskyltarna som stod vid motorvägsinfarterna in till Malmö.