$left
$middle

Arkiv S (Simon Ferner) - På våra gator (2022)

I Arkiv S-grundaren Simon Ferners verk På våra gator (2022) utgör staden ett minnesmonument. Ferner har kartlagt specifika spår av våld som ägt rum runt om i Malmö mellan åren 2003 – 2010.

Plaketter i emalj synliggör glömda spår

Akriv S grundades av konstnären Simon Ferner. I verket På våra gator (2022) utgör staden ett minnesmonument där Akriv S har kartlagt specifika spår av våld som ägt rum runt om i Malmö mellan åren 2003 – 2010.

Konstverket består av ett tjugotal plaketter som markerar våldets tid och plats. Plaketterna i emalj har hämtat inspiration i klistermärket som antirasistiskt redskap och markerar det datum då attentatet skedde. De platser Ferner minneshåller har gemensamt att det inte längre finns några fysiska spår av det våld som en gång märkt dem. Där det en gång tänts ljus och lämnats blommor är det nu tomt och kvar finns minnet hos de grupper som det gjorts våld på.

Att minnas tillsammans genom konst

Verket ställer frågor kring sörjbarhetens gränser och dess relation till minne och glömska. På våra gator blir ett sätt att tillsammans minnas och påminnas om Malmös historia av rasistiskt våld och de människor som drabbats genom att göra staden till ett monument.

En porträttbild på en man med rakat hår och svart tröja. Han tittar rakt in i kameran och har ett neutralt ansiktsuttryck. Bakgrunden är oskarp i en brunorange färg.

Konstnären Simon Ferner, mer känd som Arkiv S. Fotograf: Erik Leo

Om konstnären Arkiv S (Simon Ferner)

Arkiv S grundades av konstnären Simon Ferner (f. 1986, Märsta) som arbetar bland annat med installationer, foto och video. I sin konstnärliga praktik utforskar han och synliggör delar av vår historia som gömts eller fallit i glömska och hur detta påverkar oss idag.

Ett exempel på detta är Arkiv S, ett konto på instagram där man under en längre tid kunnat följa Ferners kartläggning och samlade berättelser om rasistiskt våld i Sverige med fokus på 1990-talet.

Ett utsnitt av en gröngrå husfasad fylld med fönster och inglasade balkonger. I fönstren skymtas gardiner och reflektioner av himlen och moln.

Fotograf: Ikram Abdulkadir

En del av utställningen Hela staden är ett monument

Precis som titeln Hela staden är ett monument avslöjar, öppnar utställningen upp tanken för att närma sig staden som ett monument. Verken utforskar hur rasistiska strukturer påverkar de erfarenheter och minnen som gemensamt skapar en stads berättelser.

Det alla verk har gemensamt är att de ställer frågor och säger något viktigt till framtiden. Samtliga verk är skapade specifikt för utställningen och baserade på flera månaders research i och om Malmö.