$left
$middle

Hanni Kamaly - UPROOT/DISPLACE (2022)

I sitt tredelade verk UPROOT/DISPLACE (2022) använder Hanni Kamaly sig av videoinstallation, textmanifest och performance för att vrida och vända på monumentets ideologiska betydelse och dess maktspråk.

En kvällsbild på Konstverket Torgbrunnen på Stortorget i Malmö. I bakgrunden syns Rådhuset.

Stig Blomberg verk Torgbrunnen (1964) på Stortorget i Malmö Fotograf: Hanni Kamaly

I sitt tredelade verk UPROOT/DISPLACE (2022) använder Hanni Kamaly sig av videoinstallation, textmanifest och performance för att vrida och vända på monumentets ideologiska betydelse och dess maktspråk.

I sitt verk återvänder Kamaly till Stig Blomberg verk Torgbrunnen (1964) på Stortorget i Malmö. Trots sin centrala placering i staden är Torgbrunnen inte uppmärksammad för sitt rasistiska formspråk. Kamaly beskriver Torgbrunnen som ett privilegium manifesterat i staden och frågar sig vad som berättas genom verket i dagens Malmö.

Kamaly bygger sitt verk som ett förslag på en framtida hantering och omarbetning av Torgbrunnen, där verkets tre delar resonerar kring rekonstruering, omplacering och kontextualisering av Torgbrunnens rasistiska element. Med detta länkas Kamalys konstnärliga arbete ihop med ett motstånd mot den rasistiska ideologi som getts form genom stadens konst och arkitektur.

Konstnären Hanni Kamaly iklädd svarta kläder står bredbent på ett berg med armarna i sidorna. I förgrunden är det oskarpa gröna blad från en nyponbuske. Personen tittar ner in i kameran och har ett neutralt uttryck.

Konstnären Hanni Kamaly. Fotograf: Santiago Mostyn

Om konstnären Hanni Kamaly

Hanni Kamaly (f 1988, Norge) är konstnär och bosatt i Stockholm. Kamaly har en examen från Konsthögskolan i Malmö och har också studerat vid Kunstakademiet i Bergen samt International Academy of Art Palestine i Ramallah.

Kamalys verk har ställts ut vid ett stort antal museer och gallerier, bland annat Accelerator, Stockholm (2022), KINDL, Berlin (2022), Göteborg konsthall (2021-22), Index, Stockholm (2021), Oslo Kunstforening (2020-21), Moderna museet i Stockholm (2018-19) och Malmö (2020), coyote, Stockholm (2020), Interkulturelt Museum, Oslo (2019–2020), Lunds Konsthall (2019), Ginerva Gambino, Köln (2019), Tegel, Stockholm (2019), Malmö Konstmuseum (2017–2018), Skånes konstförening, Malmö (2017), Almanac, London (2017) och Rupert, Vilnius (2016).

Kamaly har också medverkat vid Luleåbiennalen 2018–2019 och den 34:e Biennalen i São Paulo 2021, och är en de inbjudna konstnärerna till Sharjah Biennalen, Förenade Arabemiraten, 2023.

Ett utsnitt av en gröngrå husfasad fylld med fönster och inglasade balkonger. I fönstren skymtas gardiner och reflektioner av himlen och moln.

Fotograf: Ikram Abdulkadir

En del av utställningen Hela staden är ett monument

Precis som titeln Hela staden är ett monument avslöjar, öppnar utställningen upp tanken för att närma sig staden som ett monument. Verken utforskar hur rasistiska strukturer påverkar de erfarenheter och minnen som gemensamt skapar en stads berättelser.

Det alla verk har gemensamt är att de ställer frågor och säger något viktigt till framtiden. Samtliga verk är skapade specifikt för utställningen och baserade på flera månaders research i och om Malmö.