$left
$middle

Salad Hilowle - Den vita staden och tornet som föll (2022)

Hilowle ser på en av Malmös mest välbesökta platser - Pildammsparken - och gör där en ny läsning av stadens historia och spår från förr i sitt verk Den vita staden och tornet som föll (2022).

En performativ vandring

Salad Hilowles performativa vandring Den vita staden och tornet som föll (2022) är en berättelse om ett monument som fick en oväntad vändning. Under en promenad i Pildammsparken, en av Malmös mest välanvända och kända platser, upplevde Hilowle att det fanns något att berätta om platsen, men han visste inte vad. Där och då började hans verk ta form.

Vandringarna genomfördes under sommaren 2022.

Verket: Den vita staden och tornet som föll

Hilowles verk kretsar kring den baltiska utställningen 1914 i Malmö. Den Baltiska utställningen var Sveriges dittills största och den skulle manifestera Sverige som nation. Allt skulle exponeras och framtidstron var hög. Även om historien om baltiska utställningen är välkänd för många ger Hilowle en ny läsning som utgår ifrån “andrefieringen” av Malmö som sker i samband med utställningsperioden. Hilowle ser på en av Malmös mest välbesökta platser och gör där en ny läsning av stadens historia och spår från förr.

En porträttbild i svartvitt på konstnären Salad Hilowle. Han tittar in i kameran, har ett neutralt ansiktsuttryck och vänster hand mot hakan. Han har glasögon, keps och en stickad skjorta på sig.

Konstnären Salad Hilowle. Fotograf: Matilda Rahm. Bilden är beskuren.

Om konstnären Salad Hilowle

Salad Hilowle (f.1986,Mogadishu, Somalia) är både konstnär och filmmakare. Hilowle har en masterexamen från Kungliga konsthögskolan i Stockholm och hans praktik kretsar ofta kring från om arkiv, bilder, dokument, montage, plats och alternativa former av historieskrivningar.

Han arbetar just nu med långfilmen Tungomål och är också Bernadotte stipendiat 2020. Hans filmografi omfattar som; Sylwan (2022), Boll (2021), Vanus Labor (2021), Passion of remembrance (2020), Dumar (2020) Waryaa (2018) Brev till Sverige (2017) och hans konstnärliga praktik omfattar med separatutställningar; Publikt, Kulturhuset (Stockholm) Vanus Labor (Stockholm), Home is where the heart is: part II Österängens konsthall. Hilowle bor och verkar i Stockholm.

Ett utsnitt av en gröngrå husfasad fylld med fönster och inglasade balkonger. I fönstren skymtas gardiner och reflektioner av himlen och moln.

Fotograf: Ikram Abdulkadir

En del av utställningen Hela staden är ett monument

Precis som titeln Hela staden är ett monument avslöjar, öppnar utställningen upp tanken för att närma sig staden som ett monument. Verken utforskar hur rasistiska strukturer påverkar de erfarenheter och minnen som gemensamt skapar en stads berättelser.

Det alla verk har gemensamt är att de ställer frågor och säger något viktigt till framtiden. Samtliga verk är skapade specifikt för utställningen och baserade på flera månaders research i och om Malmö.

sv