Publicerad 2019-03-12 09:55

Senast uppdaterad 2019-03-23 20:49

Frisk luft och sällskap med stavgång

Stavgång

Det är en mild morgon med disigt solsken. Utanför mötesplats Träffpunkten, den gamla skolan på Västra Skrävlingevägen, samlas fler och fler mötesplatsbesökare. I promenadvänlig klädsel och med gåstavar, käpp eller rollator gör de sig redo för stavgångspromenaden som erbjuds varje tisdag klockan tio.

Stavgångspromenaden är en uppskattad aktivitet och en tradition sedan många år tillbaka, berättar Helen Mårtensson, aktivitetsledare på mötesplats Träffpunkten.

– Vi promenerar varje tisdag oavsett väder, förutom om det är glashalt ute förstås. Gruppen, som idag består av sjutton personer, ger sig av i samlad tropp längs den trädkantade gångbanan i närområdet. Solen värmer lite och löven skiftar i rött och gult.

– Det är fint att gå här, säger Helen Mårtensson. Vi försöker alltid promenera i en grön, lugn och trevlig miljö där det inte kör så många bilar. Det blir oftast samma runda, men vädret styr hur långt vi går. Någon promenerar lite fortare, en del stavar sig fram i lugn och ro och småpratar med varandra, andra går en stund i egna tankar. Stavarna underlättar både för balansen och aktiverar fler muskler än vid en vanlig promenad. Men det går bra att vara med utan stavar eller att använda en rollator om det behövs.

– Man rör mer på hela kroppen när man går med stavar, säger Louise Nilsson. Det känns bra tycker jag! Hennes promenadsällskap Evy Gunnarsson håller med.

– Jag går mycket rakare och med bättre hållning när jag har stavarna. Jag gillar att röra på mig och är ibland med på yoga och balansträning på mötesplatserna. En bit framför dem går Agneta Carlsson och snackar med paret Britt-Marie och Karl-Erik Krook. De gillar alla tre att röra på sig och är ofta med på mötesplatsens andra aktiviteter som boule och kubb.

– Man kommer ut i friska luften och det är trevligt med sällskap. Vi träffar både nya och gamla vänner, säger Britt-Marie.

Ulla-Britt Andersson och AnneMarie Helgesson är trogna stavgångare. – Vi är alltid med på detta! Både för motionen och sällskapet, säger Ann-Marie. Gemenskapen med en kopp kaffe efteråt är en stor del av nöjet. Ulla-Britt började besöka mötesplatsen när hon blev ensam för åtta år sedan.

– Jag bor tvärsöver och hörde musik från min trädgård. Då blev jag nyfiken och gick bort till mötesplatsen för att titta. Här är trivsamt och jag har lärt känna många människor. De som jobbar här är också så trevliga och alltid på gott humör.

Lilian Sjöstrand som är pensionär sedan 15 år har besökt mötesplatsen i många år och är här så ofta det går.

– Jag är med på kubb, gympa och canasta. På fredagar är det bingo, film eller musik. Idag går hon ihop med den nytillkomna besökaren Stig Nilsson, som redan tycker att han har kommit bra in i gemenskapen. – Här finns en fin kamratanda och du behöver inte känna dig utanför om du kommer hit som ny. De som arbetar här är också väldigt bra på att locka en till att prova på olika aktiviteter, menar Stig. Efter en dryg halvtimme är sällskapet tillbaka igen utanför mötesplatsens lokaler. Rosiga om kinderna, lite svettiga och uppiggade.

– Man blir varm! Det är nyttigt och man känner att man mår bra, säger Agneta Carlsson när hon står och pustar ut lite. Inne på mötesplatsen dukar personalen upp fika till självkostnadspris. Kaffe och te, bullar med marmelad, ost och paprika. Stämningen är på topp och ett glatt sorl fyller rummet när alla slår sig ned vid långbordet. Nu kurrar det i många magar. Fikan skickas runt och Karl-Erik häller upp den efterlängtade koppen kaffe.

– Det är höjdpunkten, detta efteråt! Vi sitter och fikar och pratar om allt. Men helst inte sjukdomar.

– Ja, det sociala är viktigt, tycker Lilian. Sommar och vår sitter vi ute och dricker kaffe i trädgården. Det är också trevligt.

Fakta om stavgång

 Att träna stavgång innebär att gå en rask promenad med stavar. Det kan vara ett bra sätt att förbättra konditionen och samtidigt stärka muskler och skelett. Belastningen på musklerna fördelas jämnt vid stavgång. Vid stavgång kan du höja pulsen mer än vid en vanlig promenad. Du använder också överkroppens muskler mer än vid en vanlig promenad och vid löpning. Framförallt är det muskler i benen, magen, ryggen, armarna och bröstet som får arbeta. (Fakta från 1177).