Publicerad 2019-08-29 12:28

Senast uppdaterad 2019-08-29 12:36

Hur har det gått för den nya tjänsten IT-fixare?

Äldre kvinna sitter i soffan med en man. De tittar på en skärm, mannen pekar på skärmen.

Peter Boman har nyligen börjat arbeta som IT-fixare.

Som 75 år eller äldre kan man i Malmö stad få hjälp av Fixartjänst med en del praktiska saker i sitt hem. Hjälpen omfattar även den som är 67 år eller äldre och är beviljad hemtjänstinsatser eller omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Sedan den 12 augusti 2019 har målgruppen även fått en ny tjänst att nyttja, nämligen ”IT-fixaren”. IT-fixaren erbjuder enklare IT-supporttjänster i hemmet samt hjälp med att installera och komma igång med att använda olika appar, tjänster och sociala medier. Vi passade på att fråga IT-fixaren Peter Boman hur han upplevde att mottagandet av den nya tjänsten har sett ut.

Har du fått många förfrågningar ännu?

– Jodå, vi är i full igång! Förra veckan var jag på tio besök, och jag har bokat in tio till framöver. Jag försöker sprida ut antalet besök lite eftersom jag även jobbar med ”vanlig” fixartjänst, samt att jag fortfarande undersöker hur lång tid ett besök faktiskt tar. Men hittills har det tagit runt 45 minuter, och upp mot två timmar.

Trivs du med dina nya arbetsuppgifter?

– Ja, det är ett spännande jobb och jag har fått bra respons från de jag besökt. Det är ett helt annorlunda sätt att jobba från mina andra arbetsuppgifter, det är inte att gå in och laga nåt och sen vara färdig, utan man känner sig mer som en lärare. Det är inget man kan skynda på, utan man får ta det i den takt som behövs. Många är oroliga och osäkra, man är rädd att göra fel eller förstöra något. Då är det viktigt att man kommer in med tålamod och att man är avslappnad och lugn. Jag brukar säga att det inte kan hända så mycket. Våga vara lekfull och testa. Om det blir fel ändå, stäng bara ner och börja om.

Vad ställer folk för frågor under ditt besök?

– Många undrar vad ”cookies” är. Frågor kring installation av appar som Skånetrafiken eller Skype till exempel är också vanligt. Jag får även frågor som: hur sparar man foton från mail man har fått, och hur lägger man in kontakter i telefonen? Hur uppdaterar man sin profilbild på facebook, och hur förstorar man texten på mobilen och datorn? Många säger att de uppskattar att vi kommer, och att de har längtat efter hjälp, men inte velat besvära sina barn till exempel. De vill inte vara till last, och den tiden man har ihop med sina släktingar vill de använda för att umgås. Men att vi kommer blir lika neutralt som att anlita vem som helst, med den skillnaden att jag faktiskt visar hur man gör, så att man kan göra det själv sen.

Tror du att detta är ett vinnande långsiktigt koncept?

– Det är lite svårt att säga ännu hur det kommer falla ut, det får ta lite tid att sprida sig. Men det ser lovande ut. Det är många som vill lära sig, man vill behålla sin självständighet så länge som möjligt. Många har Facebook, Skype och liknande för att hålla kontakt med familjen. Vissa har försökt sätta sig in i det tidigare, men kanske inte fått det bemötandet man behövt. Folk tar för givet att man vet vissa saker, men om man aldrig stött på det tidigare kan det vara svårt att hänga med. Men vi lever i en värld där det kommer nya saker hela tiden, våra äldre kommer få ett ökat tekniskt behov. Det är kul när man kan hjälpa till med det.