Digitala marknadsföringsskyltar

Malmö stad har två sorters digitala skyltar i offentliga rummet som är avsedda för marknadsföring av i första hand evenemang. Det handlar om fem större skyltar vid motorvägsinfarterna samt fem dubbelsidiga skärmar med touchfunktion vid citytunnelstationerna som tas i drift i början på 2019.

Skyltarna samfinansieras av nio partners som också har förtur för annonsering:

  1. Malmö stad fastighets- och gatukontoret
  2. Malmö stad fritidsförvaltningen
  3. Malmö stad kulturförvaltningen
  4. Malmö stad stadskontoret, näringslivsavdelningen
  5. Malmö stad stadskontoret, kommunikationsavdelningen
  6. Malmö Arena
  7. Malmö Live Konserthus
  8. Malmö Opera
  9. Boplats Syd

Syftet med skyltarna är i första hand att informera om och marknadsföra evenemang i Malmö, för att profilera staden och lyfta fram Malmö som en attraktiv plats.

Innehållet ska spegla Malmös utbud av evenemang inom kultur, nöje och idrott med fokus på det som är brett och som riktar sig till många besökare. Ett stort allmänintresse styr vad som visas på skyltarna. Den samlade bilden av vad som visas på skyltarna ska ge en god bild av vad som händer i Malmö.

Vid behov kan skyltarna användas för att visa samhälls-, trafik- och krisinformation med Malmö stad eller andra myndigheter som avsändare (tex polisen, Räddningstjänsten, Region Skåne, Länsstyrelsen).

Här finns skyltarna

Infospottarna

  1. Triangeln norra
  2. Triangeln södra
  3. Malmö C Centralplan
  4. Malmö C Anna Lindhs plats
  5. Hyllie södra

Infartsskyltarna

  1. På E6:an, vid Svågertorp (ca 20 000 fordon/dygn)
  2. På E65:an, vid Jägersro (ca 32 000 fordon/dygn)
  3. Vid Bulltofta (ca 24 000 fordon/dygn)
  4. E22:an, vid Sege trafikplats (ca 55 000 fordon/dygn)
  5. Lorensborgsgatan (ca 11 000 fordon/dygn)

Riktlinjer för innehåll

Innehållet ska:

  • Handla om större evenemang som är öppna för och vänder sig till allmänheten (boende och besökare).
  • Totalt sett spegla Malmös utbud inom kultur, nöje och sport.
  • Profilera staden Malmö, stärka varumärket Malmö och stödja Malmös besöksnäring.
  • Kommunicera korta, enkla och tydliga budskap.

Sponsorlogotyper är tillåtna.

Innehållet får inte:

  • Innehålla kommersiella budskap med pris- och kampanjinformation.
  • Göra reklam för kommersiella företag, produkter och tjänster som inte handlar om arrangemang och evenemang i Malmö, men sponsorlogotyper från kommersiella aktörer är tillåtna.
  • Innehålla politiska eller religiösa budskap eller ha politiska eller religiösa avsändare.

Riktlinjer för utformning

Budskapet ska hinna uppfattas på tre sekunder. Ju mindre info, desto större läsvärde/uppmärksamhet.

Rekommendationer:

  • En enkel bild med få detaljer och tydliga kontraster för bästa möjliga synbarhet
  • Arrangörens namn eller logga
  • Namn på/rubrik för arrangemanget
  • Datum
  • Webbadress
  • Kraftigt typsnitt

Teknisk specifikation infospottar

Bilder

  • Dubbelsidiga 75 tums skärmar med touchfunktion.
  • Bildformat: stående 9 x 16 portrait
  • Bildstorlek: full HD-upplösning 1080 x 1920 pixlar (då täcker bilden hela skärmen)
  • Filformat: högupplöst .jpeg eller .png.

Rörlig bild/video

  • Video bit rate: 4000
  • Frame rate: 25
  • Filmlängd: max 10-12 sekunder
  • Filformat: .mp4 med videocodec x264
  • Filstorlek: max 30MB

Teknisk specifikation infartsskyltar

Trafikverket rekommenderar 1 minuts visningstid per bild.

Bilder

  • Skyltstorlek: 6 x 3,5 meter
  • Bildstorlek: 384 x 224 pixlar (liggande), 72 pixlar/tum (ppi)
  • Filformat: högupplöst .jpg eller .png

Undvik:

  • För detaljerade foton/bilder
  • Helvit bakgrund (eller för mycket vitt överhuvudtaget)
  • Ljusgul bakgrund
  • Knallrosa bakgrund
  • Finstilt
  • Flera loggor, max 5

Materialleverans och publicering

Materialet skickas som bifogad fil till vesna.lagerstedt@malmo.se i rätt filformat och enligt riktlinjerna senast två veckor innan publicering.

Filen ska döpas med namn på evenemanget och datum för publicering-avpublicering (t ex Sommarscen 190603-190818)

Kontakt

För ytterligare information kontakta stadskontorets kommunikationsavdelning:

Senast ändrad: 2019-03-06 17:56