Publicerad 2016-03-04 13:00

Senast uppdaterad 2016-03-04 15:48

Bron prisades på Näringslivsgalan

Bild på en kvinna och man som är skådespelare i Bron.

Foto: Carolina Romare

Det dansk-svenska kriminaldramat Bron/Broen har fått ett stort internationellt genomslag och sålts till över 160 länder. Under Näringslivsgalan prisades serien som Bästa Malmöambassadör 2015.

Den i särklass mest sålda svenska tv-serien någonsin! Bron har inte bara rönt stora framgångar i Sverige utan även blivit en gigantisk succé utomlands under benämningen Nordic Noir.

Men trots sitt mörka innehåll har serien bidragit till att stärka den positiva bilden av Malmö genom sina varma kontakter med omvärlden. En gärning som prisades på Näringslivsgalan med utmärkelsen Bästa Malmöambassadör 2015.

Bron och fictionsturism

Film och media är ett viktigt profilområde för Malmö stad som har varit med och stöttat produktionen av Bron genom event, visningar och utställningen Ett Malmö som inte finns på Malmö Museer. Satsningar som också skapat ett internationellt intresse för staden i form av fictionsturism, en faktor som anses vara en bidragande orsak till Malmös växande turismnäring.