$left
$middle

Betala faktura från Malmö stad

Här finns information till dig som får fakturor från Malmö stad. Fakturor avser vanligen stadens verksamheter som till exempel barnomsorg, äldreomsorg och färdtjänst.

Du väljer själv hur du vill ta emot och betala fakturor från Malmö stad. Det enklaste är att betala via e-faktura. Då skonar du samtidigt miljön.

Välj hur du vill ta emot och betala fakturor från Malmö stad

E-faktura (internetbanksfaktura) innebär att fakturan skickas direkt till din internetbank och nödvändiga uppgifter som bankgironummer och OCR-referens blir förifyllda.

Vill du ha e-faktura anmäler du det till din internetbank. Logga in på din internetbank och sök efter Malmö stad där du anmäler e-faktura.

När du söker efter Malmö stad får du tre alternativ:

  • Gäller det faktura för barnomsorg, äldreomsorg och färdtjänst ska du välja Malmö stad Debiteringen.
  • Gäller fakturan till exempel odlingslotter, tomträtter och trädgårdskolonier väljer du Malmö stad FGK (Malmö stads fastighets- och gatukontor).
  • För övriga fakturor ska du välja Malmö stad.

Är du osäker på vem som är avsändare kan du se det överst i vänsta hörnet på din faktura, i anslutning till Malmö stads logotyp.

Ange det kundnummer som står på din senaste faktura.

Gäller fakturan barnomsorg, äldreomsorg eller färdtjänst (avsändare Malmö stad Debiteringen) är det möjligt att ta emot och betala en faktura för någon annan. Ange då även personnummer för den person du betalar för.

Kontakta din bank vid frågor om att anmäla e-faktura.

Är du ansluten till en digital brevlåda (som Kivra, e-Boks eller Min myndighetspost) får du dina fakturor direkt till din digitala brevlåda.

Läs mer om hur du ansluter dig till en digital brevlåda på Myndigheten för digital förvaltnings (DIGG) hemsida.

Betala via Kivra

Är du ansluten till Kivra med betalning kan du även betala din faktura från Malmö stad via Kivra.

Autogiro kan användas för de flesta återkommande betalningar till Malmö stad. Autogiro innebär att fakturabeloppet dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Du får fakturan direkt till din internetbank eller hemskickad som specifikation till betalningen.

För att börja betala via autogiro måste du först göra en medgivandeansökan. Gör ansökan via internetbanken för det bankkonto som pengarna ska dras från.

  1. Logga in på din internetbank
  2. Sök efter Malmö stad under mottagare och ange den förvaltning som skickar fakturan. Gäller din faktura barnomsorg, äldreomsorg eller färdtjänst ska du välja Malmö stad Debiteringen.
  3. Ange betalarnummer. Det är personnumret eller kundnumret till den person som står på fakturan.

Är du osäker på vilken förvaltning som är avsändare kan du se det på din faktura, överst i vänstra hörnet vid Malmö stads logotyp.

Om du får fakturor från flera olika förvaltningar inom Malmö stad och vill ha dem kopplade till autogiro behöver du göra en medgivandeansökan för var och en av dem.

Om du inte har möjlighet att ta emot e-faktura eller är ansluten till en digital brevlåda kan vissa förvaltningar erbjuda att skicka fakturan i pdf-format till din e-post istället. Kontakta Malmö stad via den e-postadress som står angiven i fältet längst ner på din faktura.

Är du inte ansluten till en digital brevlåda eller väljer att få fakturan som e-faktura till din internetbank får du en pappersfaktura skickad till din postadress.

Påminnelser skickas alltid som pappersfaktura.

Kreditfaktura

Om du får en justerad faktura (kreditfaktura) från Malmö stad kan det till exempel bero på att du har en faktura där avgiften varit felaktig. Det kan innebära att du ska betala en mindre summa än vad som står på den obetalda fakturan eller att du ska få pengar tillbaka. Minusbeloppet på kreditfakturan visar vilken justering som gjorts på din avgift.

Utbetalning från Malmö stad

Om du till exempel har betalt in ett för högt belopp eller dubbelbetalt en räkning har du pengar tillgodo som du får tillbaka som utbetalning. Vi kan göra utbetalningar på två olika sätt.

Vi använder oss av Swedbanks kontoregister vid utbetalning. Har du anmält ditt konto dit sker utbetalning direkt till angivet konto. Kontot kan du ha i vilken svensk bank som helst, du behöver inte vara kund hos Swedbank.

Vi kan även göra utbetalning till ditt konto eller BG/PG, oavsett bank, om vi har dessa uppgifter. För att lämna dina uppgifter kontakta den enhet som skickat fakturan. Kontaktuppgifter hittar du i fältet längst ner på fakturan.

Om du inte gör något val enligt ovan får du utbetalningen via utbetalningskort.

Obetalda fakturor

Om en betalning inte kommit in till Malmö stad på fakturans förfallodatum skickar vi en påminnelse till dig efter sju dagar. Vid obetald påminnelse skickas fordran vidare till det inkassobolag som Malmö stad anlitar. Då tillkommer ytterligare avgifter i form av dröjsmålsränta och påminnelseavgift.

Dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta + åtta procent på ursprunglig fordran) beräknas så snart förfallodatum passerats.

Anstånd och avbetalningsplan

För att beviljas anstånd med en betalning eller avbetalningsplan krävs särskilda skäl. Kontakta den förvaltning som skickat fakturan för att diskutera förutsättningarna. Kontaktuppgifter hittar du i fältet längst ner på din faktura. Om du beviljas anstånd eller får en avbetalningsplan tillkommer ränta från det ursprungliga förfallodatumet och under hela anstånds- och avbetalningsperioden tills skulden är betald.

Fakturafrågor

Behöver du hjälp eller om du har generella fakturafrågor kan du ringa, mejla eller besöka Malmö stad.

Har du frågor om innehållet på en specifik faktura ska du kontakta den referens (kontakt) som står angiven på din faktura.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00
sv