”Ett par bra skor är egentligen det enda man behöver för att springa. En löparkompis är också viktigt”, säger Helena Dahl som varken drar sig för marathon eller hinderloppet Toughest. Dottern Tintin Dahl ska delta i bland annat Malmömilen. Hon tipsar om bra musik i öronen när man springer.

Träning med mål i sikte

De trotsar kyla, regn och mörker. Trenden är tydlig – Malmöborna gillar inte bara att springa  – de har mål med sin träning också.  
Snart är det dags för årets första motionslopp i stan.

text Ninna Eggerth
foto Peter Kroon

Två Malmöbor som gillar både löpning och gärna deltar i lopp är Helena Dahl och dottern Tintin.
 – Jag älskar att ha en utmaning att se fram emot. Träningen blir också roligare då. Har man kontorsjobb behöver man komma ut och få en energikick. Det är så enkelt, man behöver bara ett par bra skor, säger Helena Dahl, som arbetar på bank.

Erfarenhet av årens lopp

Under åren har hon deltagit i nio marathon och en stor mängd kortare motionslopp. Att Malmö satsar på lokala lopp är toppen tycker hon.
– Det har bara blivit fler! Malmömilen, Midnattsloppet och Malmö halvmarathon.
Tintin Dahl sprang bland annat Malmömilen och Midnattsloppet i fjol och ska delta i år igen. Både hon och hennes mamma gillar att i förväg tänka sig målgången i de olika loppen.
– Man kan föreställa sig känslan av hur det är att komma i mål. Målgången gör en motiverad att anmäla sig till ett nytt lopp. Sen är det också väldigt kul med allt runtomkring, publiken som hejar, musik och cheerleaders, säger Tintin Dahl och får medhåll av sin mamma.
Helena Dahl beskriver sig som en person som gillar oväntade och lite tuffa saker. Förra året var hon en av deltagarna i Malmö Toughest, ett hinderlopp där man tar sig över vatten, höbalar, genom tunnlar och lera.
– Jag gjorde det tillsammans med mitt tjejgäng i fjol och vi gör om det nu i maj. Det är viktigt att man har kompisar att springa ihop med. Det sociala kring träningen och loppen är nästan det roligaste.

Kompisar ger motivation

För både Helena Dahl och Tintin Dahl har löpning och även and­ra träningsformer funnits som en naturlig del av livet sedan barnsben. Men för andra kan det vara svårt att komma igång.
– Sätt upp ett mål tillsammans med en vän. Då kan man motivera varandra både innan träningen och under tiden man springer. Är man själv är det svårare, säger Tintin Dahl.
Helena Dahl tipsar  om sidan marathon.se.
– Där finns bra program man kan följa. Man börjar lugnt med 1 km och så ökar det successivt. Men det sociala, tillsammans med andra är ändå det bästa!
Att det är kallt och ruggigt ute så här års är något man får acceptera menar de. Man får ta på sig mössa och vantar.
– Det gäller att komma igenom det inre hindret och gå ut. Bara man kommer igång känns det snabbt bättre, säger Tintin Dahl.

Årets motionslopp i Malmö

Strax efter mitten av april drar säsongen igång. Tänk på att vara ute i god tid med din anmälan.

  • SM-milen 18 april. 10 km.
  • Heleneholms marathon 19 april. Hel- och halvmara.  
  • Toughest 2 maj. Hinderbana 8 km.
  • Vårruset 4 maj. 5 km.
  • Blodomloppet 12 maj. 10 och 5 km.  
  • Kalvinknatet 24 maj. För barn upp till årskurs 5. 300–1 500 meter.
  • Malmömilen 13 juni. 10 km.
  • Malmö triathlon 2 augusti. Olympisk distans och sprintdistans (750
    m simning, 20 km cykling och 5 km löpning).
  • Midnattsloppet 5 september. 10 km.
  • Tough Viking 19 september. Hinderbana 10 km.
  • Malmö halvmarathon 3 oktober. Drygt 21 km.
  • Malmö höstmil 3 oktober. 10 km.  
  • Sylvesterloppet, 31 december. 5,4 och 2,7 km.

Senast ändrad: 2015-01-29 05:00