Här vässas sjöfartens framtid

Jennie Folkunger, José Archila, Fatoumatta Cassama, Juma Ali och Hyun Lee är några av de just nu 110 studenter och 24 doktorander som läser på World Maritime University.

Det sägs att man aldrig blir profet i sin egen stad. Ett uttryck som stämmer mer än väl in på Malmös största och internationellt mest välrenommerade universitet. För många Malmöbor är nämligen World Maritime University (WMU) fortfarande en vit fläck på kartan.

text Anders Behrmann
foto Peter Kroon

Februarivinden blåser kallt om öronen när vi träffar fem studenter från World Maritime University på Bagers plats bredvid Börshuset i centrala Malmö. Det är här deras nya campus snart ska stå färdigt – en spektakulär byggnad som kommer att sticka ut med sin annorlunda arkitektur.
Men det är inte det yttre som gör WMU till ett så speciellt universitet. Med 110 studenter från 45 länder har man byggt ett internationellt rykte som få andra kan matcha.
– Det är världens bästa utbildning för sjöfart, säger José Archila.
Han är 28 år gammal och har rest till Malmö från Colombia för att under fjorton månader utbilda sig inom shipping management och logistik. Egentligen är José anställd av den colombianska flottan där han kommenderat specialstyrkor, men hans intresse för truppförflyttningar och logistik gav honom chansen att flytta till Malmö.
– Jag hörde av andra att WMU var bäst. Nu lär jag mig saker som nästan ingen i Colombia kan och det kommer jag att ha otroligt mycket nytta av i flottan.
José Archila får snabbt medhåll av sina kamrater. Kenyanske Juma Alis pappa pluggade på WMU 1989–1990 och Juma har velat åka till Malmö i hela sitt liv.
– Titta bara på alumniväggen med bilder på före detta studenter. Väldigt många väldigt viktiga människor på väldigt höga poster i hela världen har sin bild på den väggen. Jag jobbar på kenyans­ka sjöfartsmyndigheten och det var ganska givet att jag skulle komma hit, säger Juma Ali.

FN ligger bakom
Att just WMU har så hög status går att förklara på många sätt. Naturligtvis spelar det stor roll att professorerna och lärarna på universitetet kommer från hela världen och alla är stora auktoriteter på sina områden. Men grunden ligger utan tvekan i FN. Det är nämligen FN-organisationen IMO (International Maritime Organization) som ligger bakom WMU.
– Att plugga på WMU är att ta motorvägen till att jobba med internationell sjöfart, säger Jennie Folkunger, doktorand från Vittsjö som forskar om ballastvatten och invasiva arter.
Invasiva vaddå?

– Arter som följer med i skeppens ballasttankar eller på skroven från ett land till ett annat och etablerar sig där. Ungefär som ostronbankarna i Danmark som bildades efter att ostron fastnat på skepp utanför Frankrike.
Som skåning är Jennie Folkunger ett exotiskt inslag på WMU. Men hon trivs bra.
– Det finns en närhet mellan fakulteten och studenterna som är ovanlig på universitet, säger hon.
Fatoumatta Cassamas studier handlar om säkerhet och miljö och är sponsrade av fonden ITF Seafarers’ Trust. Hon stämmer in i hyllningskören:
– WMU har bara en liten administrativ avdelning, ändå lyckas de ta hand om oss studenter på ett väldigt bra sätt.

Fakta World Maritime University

  • World Maritime University grundades 1983 av International Maritime Organization som är ett FN-organ.
  • En normal studieperiod på WMU är fjorton månader lång. Det finns även förberedande utbildningar i studieengelska samt ett kortare program om elva månader.
  • Studenterna bor normalt i Henrik Smiths-residenset på Disponentgatan och de har också tillgång till värdfamiljer i Malmö som de kan vända sig till för att få hjälp och stöd.
  • En full utbildning kostar närmare en halv miljon kronor men täcks inte av det svenska systemet utan måste finansieras privat. De flesta studenter har sponsorer i form av myndigheter, organisationer eller privata företag i sina respektive hemländer.
  • Största sponsorn är dock japanska Nippon Foundation som i år finansierar fyra professorer och studier för 22 studenter.
  • WMU har filialer i Shanghai och Dalian (Kina). 

Skiss av Urbana hängsel. Hängsel är danska för gångjärn.

Från doldis till rampljus

I trettio år har WMU fört en dold tillvaro för Malmöborna.
En anledning kan vara att det ligger lite gömt bakom Tekniska museet. Men under våren blir det ändring på det när universitetet flyttar in i nybyggda Urbana hängsel i centrala Malmö.

Bagers plats heter ytan strax väster om Malmö Centralstation och Börshuset. Mellan kanalen och hamnen står Tornhuset där Malmös Hamnförvaltning brukade hålla till. Nu får huset en spektakulär tillbyggnad, ritad av danska stjärnarkitekten Kim Utzon, och helt nya hyresgäster: World Maritime University.
– Vi är väldigt tacksamma för att Malmö stad ger oss den här chansen, säger WMU:s kommunikationschef Maia Brindley Nilsson.

Rum för konferenser
– Lokalerna kommer att bli dubbelt så stora som de vi har idag. Biblioteket blir fyra gånger så stort och allting anpassas efter våra behov. Det blir en modern byggnad där vi kan hålla egna internationella konferenser och bjuda in spännande föreläsare.
– Dessutom kommer det att göra stor skillnad att vi hamnar i centrum och därmed syns på ett annat sätt för Malmöborna.
Urbana hängsel är namnet på projektet som vann tävlingen som Malmös stadsplanerare utlyste. Projektet är omskrivet, både för sin speciella arkitektur och för sina kostnader (som felaktigt rapporterats som långt högre än beräknat).

Sveriges enda FN-skola
Men varför är skolan viktig för Malmö? Anders Hultgren är projektledare på Serviceförvaltningen:
– I den allt hårdare kokurrensen att få världsomfattande verksamheter till sina länder är det fantastiskt att kunna utveckla WMU och få skolan placerad i en miljö med Malmö högskola och nya Malmö Live som närmsta granne. WMU, Sveriges enda FN-anläggning, har vi i Malmö!

Senast ändrad: 2015-02-26 00:00