Jakob Hofverberg, butikschef på Hemköp Triangeln, säljer främst schysta bananer, men märker också en ökande efterfrågan på rättvisemärkta produkter till barn

Rättvist utbud i butikshyllorna

Malmö firar 10 år som Fairtrade city, och mycket har hunnit hända. Idag är rättvisa produkter så vanliga på butikshyllorna att det är löjligt enkelt för konsumenterna att göra skillnad.

text Mirijam Geyerhofer
foto Peter Kroon

I tio år har Malmö stad varit diplomerad Fairtrade city. Och mycket har hänt på rättvisefronten under de åren, både i konsumenternas medvetande och i affärernas sortiment.
– Den som jobbade med detta 2006 var tvungen att gå ut och räkna produkter i butiker, för att vi skulle få vår diplomering, det hade varit helt omöjligt i dag, säger Emma Börjesson, koordinator för Malmö Fairtrade city.
Fairtrade-certifieringen – som kort förklarat är en garanti för att de som producerat produkten har fått bra arbetsvillkor – finns på alla möjliga varor, från kaffe och te till bomull, fotbollar och guld. 2006 blev Malmö först i landet med att Fairtrade city-diplomeras, något som innebär att det finns ett samarbete mellan kommun, näringsliv och föreningsliv där man jobbar med att belysa problematik och ge ökad kunskap kring rättvis handel och vilken skillnad den gör i utvecklingsländer.

Motverkar barnarbete

Att föräldrarna får tillräckligt betalt för att barnen i familjen ska slippa arbeta och istället kan gå i skolan är en av förändringarna man som konsument är med och bidrar till. Fairtrade blir således ett slags medel för hjälp till självhjälp.
– Det engelska begreppet – trade, not aid – beskriver fair trade. Det är alltså inte bistånd utan handel, men med en slags biståndsfunktion, säger Emma Börjesson och tillägger att många av de här produkterna är sådana vi i Sverige konsumerar dagligen, som bananer och kaffe.
– Vi vet att vi kan ta ansvar lokalt för att förändra situationen globalt, det gör enormt stor skillnad för de arbetare som kan gå över till att producera schyst.

Lavinartad ökning

De senaste åren har försäljningen av Fairtrade-produkter ökat med närmare 40 procent och inom Malmö stad satsas det på att föregå med gott exempel och visa vad en rättvis produkt gör för nytta för de som producerar den. För tio år sedan var 0,5 procent av kaffet som kommunen köpte in till sina medarbetare Fairtrade-märkt, nu ligger den siffran på 92 procent. Antalet caféer och restauranger med minst en Fairtrade-produkt i sitt sortiment har ökat från en handfull till runt 150 stycken och det rättvisa butikssortimentet växer lavinartat.
Emma Börjesson har ett enkelt tips för att bli mer rättvis i sitt konsumerande, nämligen att byta ut en sak i taget mot schyst producerat.
– Det är lätt att göra skillnad, det enda du behöver göra är att flytta handen lite till höger eller vänster i hyllan i affären och på så vis kan du bidra till en lite bättre värld.

FAKTA Rättvisa villkor för alla led

Fairtrade är en certifiering som skapar förutsättningar för odlare och anställda att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Certifieringen ställer bland annat krav på minimipriser och det utgår även en premie som används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt, till exempel i en ny skola, nya bostäder och hälsovård, eller till investeringar i jordbruket.
Fairtrade city är en diplomering till kommuner som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion. Malmö stad är Fairtrade city-diplomerad vilket innebär att man lever upp till kriterier och krav på rättvis handel och ILO:s kärnkonventioner i offentlig upphandling, att det bedrivs ett aktivt informationsarbete och att Fairtrade-märkta produkter erbjuds i butiker, på serveringsställen och arbetsplatser.

Här är du några näringsidkare som gör det möjligt

Fairtrademärkt i kaffekoppen

Filip Åkerblom är rostmästare på Lilla kafferosteriet och berättar att det förutom Fairtrade även finns andra certifieringar som kan garantera schyssta villkor för kaffebönderna. Men då ligger det på konsumenten att söka den kunskapen.
– Det blir enklare för mig eftersom jag har insyn i hela handelskedjan, från att besöka bönderna till att ta hem, rosta och servera själv. Med en Fairtrade-märkning skapas en annan trygghet för konsumenten.


Chokladen ger gott samvete

På Malmö chokladfabrik var man först i landet med egentillverkad Fairtrade-märkt choklad, redan 2008 satt loggan på en del av förpackningarna. Vikten av certifieringen märks i flera led, förutom att vara betydelsefull i sig själv ger den möjlighet till spännande samarbeten med and­ra aktörer som exempelvis Världens barn – dessutom tycker många samarbetspartner att den är ett krav för att sälja produkten.
– Ibland tycker kanske inte slutkonsumenten att det är så noga, men ofta skulle produkten inte ens nå ut till konsumenten utan märkningen, säger vd Jens Fylkner.


Hållbara kläder – på alla sätt

På Uma bazaar brinner man för att hjälpa sina kunder att skapa en hållbar garderob, på fler än ett sätt.
– Grundproblemet är att människorna som jobbar inom textilindustrin har för dåligt betalt. Fairtrade är ett sätt för oss att skapa förändring i en bransch där miljontals männi­skor lever långt under fattigdomsgränserna. Att erbjuda schysst producerade kläder innebär i längden både fattigdomsbekämpning och en väg mot jämställdhet och utbildning, säger grundare Elisabeth Gudmundson.


Säljer bara schysta bananer

Efterfrågan på både eko och Fairtrade har ökat de senaste åren enligt Jakob Hofverberg, butikschef på Hemköp Triangeln. De har en väldigt stor och medveten kundgrupp i åldern 30-44 och där ökar bland annat efterfrågan på rättvisemärkta produkter till barn. Annars är kaffe det som säljs mest – och bananer.
– Vi var tidiga med att endast sälja bananer som var eko eller Fairtrade, och tidvis är efterfrågan på Fairtrade-bananer så stor att det är svårt för oss att få tag i.

FAKTA Visste du att…

… en svensk dricker över 150 liter kaffe per år och ungefär var tionde kopp kaffe som dricks i Sverige har kommit från ett paket som har Fairtrade-loggan på sig?
… en av de största produktgrupperna som säljer mest Fairtrade-märkt är rosor?
… 1,5 miljoner odlare i 74 länder drar nytta av försäljningen av Fairtrade-märkta varor?
… en förening kan diplomeras som ”Förening för rättvis handel”? FC Rosengård blev först i landet när de förra året inledde ett samarbete med Malmö stad som bland annat går ut på att sälja och servera schysta produkter på sina matcher och i VIP-sammanhang.


Senast ändrad: 2016-04-28 10:17